Pojede US Navy na mořskou vodu?
Výzkumníci Americké námořní výzkumné laboratoře oznámili, že úspěšně v malém měřítku vyzkoušeli výrobu kapalného uhlovodíkového paliva z vodíku a oxidu uhličitého, přičemž obě plynné složky získali z mořské vody.
Funkčnost nového paliva demonstrovali na příkladu pohonu zmenšeného a dálkově ovládaného modelu letadla P-51 Mustang.Na palubě mělo přitom toto letadélko běžný spalovací motor. Heather Willauer, chemik z oddělení materiálové vědy a technologie této armádní laboratoře prohlásil, že jde o první úspěšný případ tohoto druhu, který má naději na skutečně masové komerční využití.
V rámci elektrolytického procesu výroby paliva došlo nejdříve k vysoce účinné (přes 90%) separaci oxidu uhličitého z mořské vody a k paralelnímu elektrolytickému uvolnění vodíku. Následně tyto dvě složky společně zareagovaly za působení speciálního kovového katalyzátoru na bázi železa. V reaktoru tak vznikla směs kapalných uhlovodíků, s výrazným zastoupením nenasycených molekul s delšími řetězci (olefínů). polymerizaci vznikly látky s 9 až 16 atomy uhlíku v řetězci, jejichž směs se využije i jako letecké palivo.
Američtí vědci vyzkoušeli v malém měřítku výrobu kapalného uhlovodíkového paliva z vodíku a oxidu uhličitého, kdy obě plynné složky byly získány z mořské vody. Dle vědců bude možno během deseti let na základě této technologie produkovat palivo v ceně 3-6 dolarů za galon. Nejdříve budou výrobny paliva umístěny na pevné zemi a až budou zmenšeny, budou jimi vybavovány americké vojenské lodě. Zmíněné uvolňování oxidu uhličitého z mořské vody je možné proto, že oceány v průměru obsahují kolem 100 miligramů CO2 v jednom litru vody, což je asi 140krát více než ve vzduchu. Jeho většina je přitom vázána ve formě hydrogenuhličitanového aniontu (HCO3-).
Zdroje: Český rozhlas, CNN, US Navy live, US NRL, Phys.Org, ScienceDaily, kráceno