Zelení v Praze, Brně a Táboře zlevňují a zpřístupňují MHD
Zelení ve vedení několika měst chystají levnější, kvalitnější a přístupnější MHD. V hlavním městě bude od 1. července snížena cena ročního kuponu na deset korun denně, celkem o 1 100 korun. Levnější bude městská doprava od příštího roku i v Brně a Táboře. Chystá se rovněž sjednocování pravidel pro různé tarifní zóny či nasazení nízkopodlažních vozidel.
V Praze kromě ročního kuponu za 3 650 korun nebude doprovod dětí mladších tří let jízdenku potřebovat a platit se nebude ani za psa. "Chceme lidem ukázat, že cestovat MHD je pro ně v mnoha situacích výhodnější. Teď ušetří nejen čas, ale i peníze. Chceme motivovat ty, kteří doposud i na krátké vzdálenosti jezdili zásadně autem, aby vyzkoušeli cestu tramvají či metrem," uvádí Ondřej Mirovský, pražský předseda zelených a zastupitel Hl. m. Prahy.
Na zkvalitnění a zlevnění městské dopravy pracují i v Brně. Zlevnění by se Brňané mohli dočkat už od roku 2016: za šalinkartu by mohli místo současných 4 750 zaplatit 2 500 korun. Projekt zelených vychází z obdobného modelu, který již přes pět let funguje ve Vídni.
,,Výrazné zlevnění by mělo být nastaveno tak, aby se koupě předplatní jízdenky vyplatila i člověku, který využívá veřejnou dopravu jednou týdně. Ve Vídni přineslo podobné opatření zdvojnásobení počtu držitelů předplacené roční jízdenky. Brňanům by takováto podpora MHD přinesla lepší ovzduší a volnější ulice," řekl náměstek brněnského primátora Martin Ander.
Brněnský dopravní podnik zlepšuje i komfort cestování a letos uvede do provozu modernizované nízkopodlažní tramvaje. Už na jaře se vozový park rozrostl o 40 autobusů na CNG, kterých je nyní 100 a tvoří třetinu všech využívaných autobusů MHD v Brně. Jízdné zdarma pro doprovod dětí do tří let platí v Brně již 8 let a prosadili jej zelení v roce 2007.
Levnější MHD chystají zelení od příštího roku i v pětatřicetitisícovém Táboře, kde roční jízdenka v současnosti vyjde na 3 600 korun. "Tábor se dlouhodobě potýká s nadměrnou individuální automobilovou dopravou i se špatnou kvalitou ovzduší, což jsou problémy úzce spolu související. Prostřednictvím MHD chceme počet aut ve městě snížit, a pomoci tak i ovzduší. Někdo preferuje investice do betonu, my preferujeme investici do komfortní a levné MHD," uvedla Michaela Petrová, radní pro dopravu v Táboře. Město si zároveň nechává zpracovat studii zatraktivnění MHD.