Palivové články prototypu vodíkového nákladního vozu vydrží až 28 let

2. října 2021

Ekologická auta

Palivové články prototypu vodíkového nákladního vozu vydrží až 28 let

Palivové články prototypu bezemisního vodíkového nákladního vozu na podvozku Tatra, který vzniká v Řeži u Prahy, vydrží až 28 let. Do projektu je zapojeno několik společností: Centrum výzkumu Řež ze skupiny ÚJV, Vysoká škola chemicko-technologická v Praze, Tatra Trucks a vývojářská firma Devinn, podporuje jej též Technologická agentura ČR (TA ČR). Vůz, který chtějí představit na konci roku 2023, bude vybavený technologiemi i pro provoz v náročných podmínkách. Vodíkový pohon má je oproti bateriovým pohonům delší dojezd a délku tankování lze srovnat s klasickými čerpacími stanicemi, uvedla dnes v tiskové zprávě Alena Rosáková z ÚJV Řež.

Vývoj alternativního nákladního pohonu má přispět ke snižování emisí skleníkových plynů. Donedávna brzdily podobné projekty zaměřené na nákladní automobily problémy s bateriemi či menší životností v náročném prostředí. Vývoj palivových článků ale pokročil a odborníci využívají u chystaného prototypu nové zkušenosti.

"Jedná se o palivový článek, jehož principem je přeměna paliva, tedy vodíku a kyslíku, přímo na elektrickou energii. Palivové články jsou dnes technologicky vyspělá a bezpečná zařízení s vysokou životností, která je garantována až na 28 let," popsal předseda TA ČR Petr Konvalinka.

Podle vedoucího oddělení Vodíkových technologií ÚJV Řež Aleše Doucka je prototyp nákladního vozidla logickým pokračováním vývoje, jehož součástí byl vodíkový autobus. "Věřím, že nový vůz komerčně obstojí všude, kde se dnes používají nákladní auta s fosilním spalovacím motorem," dodal.

Technologie vodíkového článku je oproti bateriovým pohonům složitější, životnost mohou ovlivnit i náročné podmínky jako těžce přístupná místa - lesy, prašná staveniště či doly nebo extrémní klimatické podmínky, ve kterých operuje například armáda, hasičské sbory nebo záchranáři. Projekt se proto zaměří i na odstranění vibrací, vývoj pokročilých vzduchových filtrů a další inovace.

ÚJV Řež se oboru vodíkových technologií a inovací v České republice věnuje více než deset let. Krom projektu hybridního vodíkového autobusu (TriHyBus) a neveřejné plnicí stanice v Neratovicích loni též společnost zprovoznila v Řeži prototyp vodíkové plničky pro malá vozidla, který bude sloužit například pro obslužnou manipulační techniku, a mini auta. ÚJV Řež také pracuje na vývoji vodíkového prodlužovače dojezdu bateriových elektrovozidel určený například pro vozidla v centrech měst, malá plavidla nebo manipulační techniku. V oblasti využití vodíku v energetice má ÚJV Řež například na kontě pilotní projekt pro ukládání energie z fotovoltaických panelů do vodíku. Společnost se věnuje také mezinárodní spolupráci ve výzkumu a vývoji v oblasti výroby nanomateriálů pro palivové články.

Zdroj: ČTK
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
Electrolux - domácí spotřebiče
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů