Pátek, 29. března 2024

Středočeský kraj bude u Mníšku testovat deset autobusů s vodíkovým pohonem

Středočeský kraj bude u Mníšku testovat deset autobusů s vodíkovým pohonem

Středočeský kraj bude v okolí Mníšku pod Brdy u Prahy testovat deset autobusů s vodíkovým pohonem. Cestující by měly začít vozit v prosinci 2024. Náklady budou kolem 240 milionů korun, většinu má pokrýt evropská dotace. Krajští zastupitelé dnes jednomyslně schválili memorandum o spolupráci na projektu mezi organizací Integrovaná doprava Středočeského kraje, společností ČEZ a dopravní firmou Martin Uher bus.

V případě, že se podaří plán uskutečnit, bude středočeský region jedním z prvních v Česku, kde začnou vodíkové autobusy jezdit. "Cílem projektu je prověřit v praxi, do jaké míry jsou vodíkové autobusy aplikovatelné ve středočeské veřejné dopravě, a to od samotného pořízení přes nasazení až po provozování," uvedl krajský radní pro veřejnou dopravu Petr Borecký (STAN).

Zvyšování podílu bezemisních vozidel ve veřejné dopravě nařizuje směrnice Evropské unie, přičemž v autobusové dopravě se za bezemisní považují elektrobusy, vodíkové autobusy a trolejbusy, připomněl Borecký. Do budoucna se tomu kraj nevyhne, proto je podle něj vhodné takový projekt řešit už nyní. Pro pilotní projekt hejtmanství vybralo oblast Mníšku pod Brdy, aby bylo autobusy možné otestovat v kopcovitém terénu. "Pokud si bezemisní autobusy poradí s kopcem na Jíloviště, tak si poradí už úplně se vším ve středních Čechách," míní radní.

Autobusy s vodíkovým pohonem podle něj slibují dojezd zhruba 350 až 400 kilometrů na jedno naplnění, přičemž doplnění vodíku do nádrží na plničce trvá půl hodiny. Výstavbu plničky s elektrolyzérem bude mít na starost společnost ČEZ.

Nevýhodou je však vysoká pořizovací cena. Borecký poukázal na to, že pořízení standardního naftového autobusu vyjde na 4,5 až 5,5 milionu korun a elektrobusu na 12 až 13 milionů Kč. Vzhledem k tomu, že ve středních Čechách je provozováno 1250 autobusů, náklady na transformaci veřejné dopravy budou podle něj obrovské. Pakliže se zásadně nezmění rozpočtové určení daní nebo stát nevypíše rozsáhlé dotace do bezemisní dopravy, nebude tato přeměna podle radního prakticky možná.

Projekt podpořila i opozice za hnutí ANO. Zastupitelka Jana Krumpholcová (Spojenci) se v diskusi před hlasováním zajímala o možnost nasazení vodíkových vlaků. Podle Boreckého by to bylo možné až kolem roku 2029, neboť je potřeba dobudovat infrastrukturu.

Zdroj:ČTK
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů