Státy EU se shodly na infrastruktuře pro elektromobily, čeká je jednání s EP

Státy EU se shodly na infrastruktuře pro elektromobily, čeká je jednání s EP

Všechny velké silnice v Evropě by měly být do konce roku 2025 vybaveny na každých 60 kilometrech dobíjecí stanicí pro osobní elektromobily, o pět let později i pro nákladní auta. Rovněž do konce roku 2030 by na každých 200 kilometrech těchto silnic mělo jít doplnit palivo v autech na vodík. Shodli se na tom dnes ministři dopravy zemí Evropské unie, kteří schválili také kritéria pro přechod k ekologickým palivům v letecké a lodní dopravě. Státy nyní budou o konečném znění norem vyjednávat s Evropským parlamentem, což bude podle českého ministra Martina Kupky úkolem nadcházejícího českého předsednictví EU.

Doprava produkuje čtvrtinu všech skleníkových plynů v evropských zemích a proto jsou s ní spojeny zásadní částí klimatických závazků EU. Evropská komise s cílem omezit emise do roku 2030 nejméně o 55 procent proti hodnotám z roku 1990 před rokem navrhla bezprecedentní balíček norem zaměřených mimo jiné na postupné ukončení výroby aut na fosilní paliva či omezení emisí u dalších druhů dopravy.

Zástupci členských zemí původní návrhy v některých bodech upravili a dnes se shodli na společné pozici k vyjednávání s europoslanci. "Podařilo se prosadit variantu, která je pro Českou republiku přijatelná, je realistická a znamená další rozvoj dobíjecí infrastruktury," řekl po jednání Kupka, který již příští zasedání unijních ministrů dopravy povede. Narážel na fakt, že některé země včetně Česka úspěšně usilovaly o prodloužení původní lhůty pro zavedení stanic pro nákladní vozy.

Ministři se dnes shodli i na časovém plánu zavádění alternativní dobíjecí infrastruktury na letištích a v přístavech.

Vyjednávání o konečné podobě s europoslanci povede české předsednictví, které potrvá od července do konce roku. Podle Kupky budou vedle dotažení klimatických norem jeho prioritami zlepšení evropského dopravního spojení včetně revize páteřní transevropské dopravní sítě TEN-T.

"Pro Českou republiku to bude znamenat příležitost pro budování i vysokorychlostních železničních tratí a pro další modernizaci celé dopravní sítě," doplnil ministr.

Zdroj: ČTK
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
Electrolux - domácí spotřebiče
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů