Sobota, 2. března 2024

Nový výzkum na Tišnovsku ukazuje, že lokální potraviny by kupovalo 82 % žen a 72 % mužů

Nový výzkum na Tišnovsku ukazuje,  že lokální potraviny by kupovalo  82 % žen a 72 % mužů

Lokální produkty zažívají v době zdražování potravin výrazný zájem. Aktuální data z Tišnovska ukazují, že u místních farmářů a regionálních prodejců již nyní nakupuje pětina lidí, ale zájem nakupovat jejich produkty na trzích by mělo 82 % žen a 72 % mužů. Posílení nedostačující kapacity trhů tak je pro Tišnovsko nyní značnou příležitostí.

Lidé, kteří se na trhy dostat nemohou, se mohou napřímo spojit s třemi desítkami regionálních zemědělců prostřednictvím Adresáře farmářů [1], kteří do něj po vzniku Živého regionu na Tišnovsku [2] přibyli.
Sociologický výzkum [3] v rámci projektu Živý region navíc na Tišnovsku odhaluje velký zájem o místní potraviny a další produkty. Analýzy sociologů ukazují, že až tři pětiny lidí zde někdy nakupují u lokálních producentů a více jak polovina má zájem o pravidelný odběr bedýnek lokální zeleniny, které rychlému zdražování cen potravin [4] lépe odolávají, neboť jsou zákazníky předplácené na delší období.
Celkem 77 % lidí na Tišnovsku by si přišlo nakoupit na pravidelné farmářské trhy či k pojízdným stánkům v jejich obci, pokud by k tomu měli příležitost. V Tišnově sice trhy se zeleninou a ovocem na náměstí probíhají, lidé by ale ocenili především skutečně místní produkci pěstovanou bez použití pesticidů, která se na trzích zatím příliš nevyskytuje. Původ a kvalita potravin nejsou lhostejné 70 % respondentů. Přes tři pětiny dotázaných obyvatel Tišnovska si doma dokonce pěstuje či vyrábí nějaké vlastní potravinové produkty, typicky například vejce nebo med.
Lidé na Tišnovsku v aktuálním výzkumu zároveň vyjádřili zájem o propojenou informační platformu, která by přinesla souhrn informací o lokálních producentech potravin a nabídce jejich produktů.
Aktuální sociologické šetření projektu Živý region navazuje na několik nedávno proběhlých výzkumů na obdobné téma a upřesňuje jejich výsledky, které rovněž vypovídají o rostoucím zájmu o lokální a k přírodě šetrně pěstované produkty. [5]
Katarína Šlepkovská, vedoucí projektu Živý region a manažerka Impact Hub Innovation, říká:
,,Čísla jasně dokládají, že jsou si lidé na Tišnovsku vědomi hodnoty lokálních surovin z udržitelného zemědělství. Spotřebitelský průzkum tak také dokázal, že se nesnažíme o nějakou abstraktní pozitivní změnu, ale o pokrok, který je podle místních žádoucí. Podporovat symbiózu a spolupráci pěstitelů, dodavatelů i obyvatel v souladu s konceptem BIO regionu je smysluplná mise, do které chceme dále zapojovat maximum aktérů - od dětí až po veřejnoprávní zástupce."
Michal Bajgart, vedoucí kampaně za Živý region Hnutí DUHA, říká:
,,Pro letošek by lidé na Tišnovsku ocenili trhy s výrazně pestřejší nabídkou skutečně místních plodin a produktů z farem, gastro zážitky i celodenním kulturním vyžitím. Stejně tak mají lidé zájem o webovou platformu, která by sloužila i těm, kteří se na trh jinak nedostanou. Ukazují to nejen data nového sociologického šetření, ale i naše dlouhodobá spolupráce se spotřebiteli, zemědělci i obcemi v regionu prostřednictvím Adresáře farmářů. A když to jde na Tišnovsku, půjde to i jinde."
Poznámky:
[1] Adresář farmářů je jedna z nejobsáhlejších platforem pro zkrácení cesty mezi zemědělcem respektujícím ochranu zdraví a přírody a spotřebiteli.
[2] Projekt Impact Hubu a Hnutí DUHA Živý region podporuje vznik BIO regionu a propojuje místní zemědělce na Tišnovsku se spotřebiteli tak, aby podpořil místní ekologické zemědělství. Na příkladu Tišnovska chceme ověřit, jak podpořit ekologické zemědělství a spotřebu místních potravin v celé republice. Více o projektu Vám řekne Katarína ve videu na webu www.zivy-region.cz nebo se dozvíte v TZ z 19. 12. 2022 https://hnutiduha.cz/aktualne/z-mistnich-farem-na-stul-i-do-skol-tisnovsko-se-meni-v-zivy-region
[3] V prosinci 2022 tazatelé společnosti Focus získali kvótním reprezentativním výběrem 345 dotazovaných v 25 obcích v Tišnovska odpovědi týkající se zájmu o spotřebu ekologických a regionálních potravin. Obsáhlou prezentaci výzkumu Vám na požádání rádi zašleme.
[4] Zdražování potravin je dle údajů Českého statistického úřadu v posledním období rekordní: https://www.czso.cz/csu/czso/vyvoj-prumernych-cen-vybranych-potravin
[5] V Jihomoravském kraji zjišťovala postoje k potravinám bez pesticidů Mendelova univerzita. Dlouhodobě se tématem vlastní zemědělské produkce zabývá tým Masarykovy univerzity. Podrobnosti, kontakty a výsledky výzkumů Vám na vyžádání rádi zašleme.
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů