Středa, 24. dubna 2024

Slovenský parlament se postavil proti znevýhodnění či zákazu spalovacích motorů

Slovenský parlament se postavil proti znevýhodnění či zákazu spalovacích motorů

Slovenský parlament uložil vládě, aby v rámci Evropské unie ministři hlasovali proti iniciativám směřujícím ke znevýhodnění, zdražení nebo k zákazu spalovacích motorů, pokud nebude jednoznačné, že taková opatření jsou ke prospěchu zejména zdravého životního prostředí. Návrh usnesení sněmovna schválila hlasy 127 ze 145 přítomných poslanců.

Předlohu nepodpořili poslanci kolem expremiéra Eduarda Hegera. Jeden z nich, bývalý ministr životního prostředí Ján Budaj, tvrdí, že usnesení je ve prospěch ruských zájmů ve střední Evropě a že Slovensko se potřebuje co nejrychleji zbavit energetické závislosti na Rusku.

Předseda liberální strany Svoboda a Solidarita a někdejší ministr hospodářství Richard Sulík zase uvedl, že elektrická vozidla nejsou při zohlednění celého svého životního cyklu ekologičtější.

Usnesení slovenské sněmovny se bude patrně vztahovat také na postoj Bratislavy k zavedení emisní normy pro motorová vozidla Euro 7, která bude podle expertů znamenat konec výroby cenově dostupných malých aut. Italský ministr dopravy Matteo Salvini v úterý řekl, že Itálie a její spojenci v EU včetně Česka a Slovenska mají dostatek sil na to, aby normu zablokovali.

Členské země EU už na konci března schválily pravidla ukončení prodeje aut na benzin a naftu v roce 2035. Před tímto hlasováním evropský výbor slovenské sněmovny zavázal ministra životního prostředí, aby se v EU přidal k zemím, které vystupují proti zákazu prodeje nových osobních vozů se spalovacími motory po roce 2035 a proti zpřísnění emisních norem pro nová osobní auta a lehká užitková vozidla.

Slovenské ministerstvo životního prostředí pak podle poslanců ovšem poslalo evropskému výboru návrh na změnu slovenské pozice ve prospěch zákazu spalovacích motorů a s ohledem na proceduru přijímání rozhodnutí v této záležitosti mělo následně za to, že jeho návrh byl akceptován bez projednání v tomto výboru. V pondělí předchozí vládu premiéra Eduarda Hegera vystřídal úřednický kabinet.

Nyní schválené usnesení slovenské sněmovny je mírnější, než původní rozhodnutí jejího evropského výboru, které počítalo s tím, ze země bude bez jakýchkoliv výjimek proti zavedení zákazu prodeje vozů se spalovacími motory.

Slovensko si už několik let s ohledem na počet obyvatel udržuje pozici největšího výrobce automobilů na světě. Automobilový průmysl je hlavním motorem ekonomiky země. Své továrny mají na Slovensku automobilky Kia, Jaguar Land Rover, Stellantis a Volkswagen. K nim přibude závod automobilky Volvo, která loni v létě oznámila, že postaví na východě Slovenska továrnu na výrobu elektrických aut.

Adrian Bobok

Zdroj:ČTK
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů