Před rokem byla v Ostravě zprovozněna první veřejná vodíková plnicí stanice v ČR
Před rokem, 28. června 2022, byla v Ostravě uvedena do provozu první veřejná vodíková plnicí stanice v ČR. Zprovoznila ji společnost Vítkovice, a. s. Její vybudování trvalo dva měsíce a přišlo zhruba na 14 milionů korun, řekl tehdy předseda představenstva Vítkovic Rodan Broskevič. Plnička určená pro osobní vozidla se nachází ve Vítkovicích u vjezdu do výrobního areálu společnosti Cylinders Holding.
Stanice zabírá přibližně 90 metrů čtverečních. Skládá ze z odolného zásobníku vodíku o objemu 7260 metrů krychlových, kompresoru a výdejního stojanu. "Vysokotlaké nádoby pro plničku dodala skupina Cylinders Holding, další části dodávaly firmy APT a Vítkovice IT Solutions. Vodíkem stanici naplnila společnost Messer Technogas," uvedla před rokem mluvčí Vítkovic Eva Kijonková.
Plnička funguje v pracovních dnech od 07:00 do 17:00. Počítalo se s plněním okolo deseti aut denně, jeden vůz se dal tehdy naplnit zhruba do tři čtvrtě hodiny.
První čerpací stanice čistého vodíku v Česku byla otevřena 5. listopadu 2009 v Neratovicích na Mělnicku. Šlo ale o neveřejnou plnicí stanici určenou pro autobus tamní veřejné dopravy. Další dvě přibyly letos - jedna v Praze na Barrandově a druhá v červnu ve skladu Čepra v Mstěticích u Prahy.
Letos v březnu ministr dopravy Martin Kupka (ODS) uvedl, že do roku 2025 by mělo v Česku fungovat 12 vodíkových čerpacích stanic a o pět let později jich bude 40. Na dobíjecí a plnící infrastrukturu má Česko připravených šest miliard korun a ve fázi schvalování je nyní 11 vodíkových plniček. Řekl to během otevření první veřejné čerpací stanice společnosti Orlen Unipetrol v Praze na Barrandově.
V Česku nyní jezdí na deset vozů Toyota Mirai na vodíkové palivové články. Logistická firma Zásilkovna do Česka dovezla nákladní vůz na vodík. Vodíkové vozy má v nabídce i Hyundai. Vodíkový autobus chce v Praze začít testovat pražský dopravní podnik.
Natankování jednoho vozu vodíkem trvá podle Orlenu tři až pět minut, což je výrazně méně, než dobití elektromobilu, které trvá desítky minut. Zaváděcí cena kilogramu vodíku u čerpací stanice v Praze je 278 korun. Na jeden kilogram vodíku auto ujede asi 100 kilometrů.
Vozy na vodíkové palivové články jsou v podstatě elektromobily, které elektrickou energii nezískávají z baterií, ale z reakce vodíku a kyslíku. Jediným odpadem je přitom čistá voda. Podle odhadu ministra dopravy by v roce 2030 mohlo jezdit až 50.000 aut na vodíkový pohon. Orlen chce ve stejném období vyrábět 4500 tun vodíku z ekologicky čistých zdrojů. To by mělo stačit na pohon zhruba 30.000 automobilů.