Na benzin či naftu chtějí podle průzkumu co nejdéle jezdit dvě třetiny Čechů
Po roce 2035, kdy se mají na základě evropského nařízení přestat prodávat nová auta se spalovacím motorem, plánují dvě třetiny Čechů stále jezdit na benzin či naftu. S pořízením elektromobilu kolem tohoto roku počítá asi 18 procent lidí. Vyplývá to z průzkumu agentury Ipsos pro společnost Raiffeisen - Leasing. K elektroautomobilům by podle něj lidi motivoval větší dojezd a nižší provozní náklady.
Zhruba třetina dotázaných plánuje jezdit svým autem na benzin či naftu co nejdéle, po roce 2035 pak koupit ojeté auto se spalovacím motorem. Podobné množství lidí plánuje těsně před začátkem platnosti evropského nařízení koupit kvalitní auto na tradiční paliva, aby co nejdéle vydrželo.
Naopak s pořízením elektromobilu vzhledem k nařízení Evropské unie počítá 18 procent lidí. Zhruba sedm procent lidí v průzkumu uvedlo, že bude po roce 2035 bez auta a bude využívat jiné způsoby dopravy. Asi procento oslovených chce využívat veřejně sdílené elektromobily.
Čechy by k pořízení elektromobilu nejvíce motivovalo zlepšení dojezdové vzdálenosti, vyplynulo z průzkumu. Jako motivaci pro jeho pořízení to uvedlo 72 procent respondentů. Následují nižší provozní náklady, které uvedlo asi 70 procent lidí, hustější síť dobíjecích stanic, nižší cena elektřiny na dobití vozu či nižší pořizovací ceny elektromobilů.
"Inovace v oblasti dojezdu jdou prudce vpřed. Výrobci elektromobilů neustále zvyšují kapacitu baterií, což se projevuje v prodloužení dojezdových vzdáleností elektromobilů a již dávno neplatí, že maximem je 300 kilometrů na jedno nabití. Na trhu se nyní nachází desítky modelů, které tento strop překonávají, a některé dokonce zdvojnásobují," uvedl ředitel oddělení autofinancování společnosti Raiffeisen - Leasing Jaroslav Kumbera.
Při výběru auta jsou pro Čechy hlavními rozhodujícími faktory cena, a to v 87 procentech případů, pak spolehlivost v 74 procentech a provozní náklady uvedlo 63 procent respondentů.
Unijní státy na konci března schválily normu, která prakticky znemožňuje prodej nových benzinových a naftových aut od roku 2035. Nadále ale bude možné využívat motory poháněné výhradně syntetickými palivy.
Sběr dat pro průzkum byl realizován on-line formou na konci srpna 2023. Celkem se ho zúčastnilo přes 520 řidičů z České republiky.?
Společnost Raiffeisen - Leasing je leasingová společnost, která poskytuje financování nemovitostí i movitých předmětů, zejména osobních i nákladních vozů. Raiffeisen - Leasing je součástí rakouské skupiny Raiffeisen a v České republice působí od roku 1994.