Lesní školky slaví svůj mezinárodní den: Hra venku je víc než zábava - je to investice do budoucnosti dětí
V sobotu 3. května 2025 se v lesních školkách už poosmé slaví Mezinárodní den
lesních školek. Oslavy letos spojuje jednoduché a důležité téma: hra. A jejím
symbolem se stal klacek. Ne náhodou.
V sobotu 3. května 2025 se v lesních školkách už poosmé slaví Mezinárodní den lesních školek. Oslavy letos spojuje jednoduché a důležité téma: hra. A jejím symbolem se stal klacek. Ne náhodou.
,,Hru dětí venku si bez klacků ani neumíme představit," říká Tereza Valkounová, odbornice na přírodní pedagogiku a spoluzakladatelka Asociace lesních mateřských škol. ,,Je to často první věc, kterou děti v přírodě vezmou do ruky. Klacek se může stát hůlkou, mečem, pejskem, volantem i kouzelnickou hůlkou. Děti s ním rozvíjí jemnou i hrubou motoriku, fantazii, vyjednávací dovednosti, a hlavně - zažívají radost, která doslova spouští učení."
Kdy je riziko přínosem: proč má v lesních školkách své místo
Obava, že hra s klacky může být pro děti nebezpečná, je běžně rozšířená. Lesní školky ale staví na konceptu tzv. přínosného rizika - tedy vědomé práce s tím, co může být výzvou. Přínosné riziko spočívá v tom, že děti mohou zažívat situace, které jsou mírně riskantní, ale pod vedením pedagogů se učí, jak se v nich orientovat, jak se rozhodovat a jak se vyrovnat se svými tělesnými a emocionálními hranicemi.
Například při hře s klackem děti rozvíjejí koordinaci, vytrvalost a týmovou spolupráci. Zároveň se učí sebeovládání a řešení konfliktů. Tyto zkušenosti jsou pro jejich osobní růst neocenitelné, protože jim pomáhají stát se sebevědomějšími a odpovědnými jednotlivci. Takové zážitky jsou mnohem cennější než prostředí, které se snaží riziko zcela eliminovat.
,,Prvním krokem je přestat se snažit hru s klacky zakázat jen proto, že může být riziková," vysvětluje Valkounová. ,,Místo toho učíme děti, jak se v takových situacích pohybovat bezpečně. A doprovázíme je při tom. Když děti například táhnou společně těžký klacek, nezasahujeme hned. Sledujeme, jak se domlouvají, jak spolupracují. To je obrovský učící moment."
Lesní školky jsou v souladu s trendy ve školství
Změny ve školství směřují právě tam, kde už lesní školky dávno jsou. ,,V novém Rámcovém vzdělávacím programu pro předškolní vzdělávání je napsáno, že spontánní a nepřímo řízené činnosti dětí by měly převažovat, což je skvělé," říká speciální pedagožka a odbornice na přírodní pedagogiku, Johana Passerin.
Hraní venku je pro dětský vývoj zásadní a nesmírně důležité, přesto dnes stále častěji ustupuje moderním technologiím a organizovaným aktivitám. Lesní školky nás upozorňují na to, jak důležité je v dnešní době dětskou hru chránit a podporovat. Umožnit dětem hrát si v přírodě není jen investicí do jejich individuálního rozvoje, ale i do budoucnosti celé společnosti.
Sdílet článek na sociálních sítích