Děti Země a další občanská sdružení, která se účastní probíhajícího územního řízení na dálnici D8 přes České středohoří, se již pilně připravují na čtvrtek 29. listopadu, kdy v motorestu ve Velemíně proběhne ústní jednání o konečné podobě trasy dálnice v úseku Lovosice – Řehlovice. Tento den je také posledním, kdy účastníci územního řízení mohou podat své připomínky k předložené téměř povrchové trase dálnice.
„Je domluveno, že ekologická sdružení odevzdají své připomínky najednou až poslední den a že se aktivně zúčastní ústního jednání,“ uvedl Miroslav Patrik z dopravní sekce Dětí Země, která dálnici kritizuje již osm let. Na jednání chtějí Děti Země znovu upozornit, že když už má přes chráněnou krajinnou oblast vést dálnice, pak to má být jedině v tunelu.
„S dálnicí jsme se sice byli nuceni se smířit, ale stále trváme na tom, že si toto evropsky jedinečné území zaslouží její vedení v dlouhém tunelu na něm stále trváme,“ upozornil Patrik. V tomto smyslu Děti Země ve svých připomínkách opět ke zvážení předloží kompromisní trasu s tunelem délky 3,35 km, která podle nich lépe ochrání krajinu a přírodu Českého středohoří a také díky tunelu např. i život v obcích jako jsou Prackovice nad Labem a Litochovice nad Lanem.
Výhodou alternativní trasy by také byla levnější, pohodlná a bezpečná jízda pro řidiče, protože je kratší o 640 metrů, má nižší převýšení o 24 metrů a menší sklon v tunelu s dvěma tubusy. Kromě toho je navržen obchvat obce Vchynice ve vzdálenosti 90 m od jejího okraje, naproti tomu předložená trasa obcí prochází na mostě délky 230 metrů a likviduje několik domů. Trasa je také odsunuta 25 metrů od obce Řehlovice, takže její negativní vliv bude nižší.
„Samozřejmě nevýhodou naší varianty je její cena a doba výstavby, která by však podle mě neměla hrát rozhodující roli, pokud se nacházíme v chráněném území,“ připustil Miroslav Patrik. Náklady na výstavbu tunelové varianty jsou odhadnuty na 12,3 miliard korun, což je asi o 60 % více než má plánovaná trasa se 7,8 miliardami korun.
Doba dostavby by se prodloužila asi o dva roky, ale tento údaj je velmi obtížné přesně předpovědět. „Jestliže investor předpokládá dostavbu své povrchové varianty v dubnu 2006 a už teď má rok zpoždění a navíc je stále ve hře soudní spor, pak je opravdu nesmyslné se přít o její definitivní termín v jakékoliv variantě,“ tvrdí Patrik.
Tisková zpráva Dětí Země
České středohoří si zaslouží dálnici v tunelu
Děti Země a další občanská sdružení, která se účastní probíhajícího územního
řízení na dálnici D8 přes České středohoří, se již pilně připravují na čtvrtek
29. listopadu, kdy v motorestu ve Velemíně proběhne ústní jednání o konečné
podobě trasy dálnice v úseku Lovosice – Řehlovice. Tento den je také posledním,
kdy účastníci územního řízení mohou podat své připomínky k předložené téměř
povrchové trase dálnice. „Je domluveno, že ekologická sdružení odevzdají své
připomínky najednou až poslední den a že se aktivně zúčastní ústního jednání,“
uvedl Miroslav Patrik z dopravní sekce Dětí Země, která dálnici kritizuje již
osm let. Na jednání chtějí Děti Země znovu upozornit, že když už má přes
chráněnou krajinnou oblast vést dálnice, pak to má být jedině v tunelu. „S
dálnicí jsme se sice byli nuceni se smířit, ale stále trváme na tom, že si toto
evropsky jedinečné území zaslouží její vedení v dlouhém tunelu na něm stále
trváme,“ upozornil Patrik. V tomto smyslu Děti Země ve svých připomínkách opět
ke zvážení předloží kompromisní trasu s tunelem délky 3,35 km, která podle nich
lépe ochrání krajinu a přírodu Českého středohoří a také díky tunelu např. i
život v obcích jako jsou Prackovice nad Labem a Litochovice nad Lanem. Výhodou
alternativní trasy by také byla levnější, pohodlná a bezpečná jízda pro řidiče,
protože je kratší o 640 metrů, má nižší převýšení o 24 metrů a menší sklon v
tunelu s dvěma tubusy. Kromě toho je navržen obchvat obce Vchynice ve
vzdálenosti 90 m od jejího okraje, naproti tomu předložená trasa obcí prochází
na mostě délky 230 metrů a likviduje několik domů. Trasa je také odsunuta 25
metrů od obce Řehlovice, takže její negativní vliv bude nižší. „Samozřejmě
nevýhodou naší varianty je její cena a doba výstavby, která by však podle mě
neměla hrát rozhodující roli, pokud se nacházíme v chráněném území,“ připustil
Miroslav Patrik. Náklady na výstavbu tunelové varianty jsou odhadnuty na 12,3
miliard korun, což je asi o 60 % více než má plánovaná trasa se 7,8 miliardami
korun. Doba dostavby by se prodloužila asi o dva roky, ale tento údaj je velmi
obtížné přesně předpovědět. „Jestliže investor předpokládá dostavbu své
povrchové varianty v dubnu 2006 a už teď má rok zpoždění a navíc je stále ve hře
soudní spor, pak je opravdu nesmyslné se přít o její definitivní termín v
jakékoliv variantě,“ tvrdí Patrik. Tisková zpráva Dětí Země
Sdílet článek na sociálních sítích