Vztah ke kameni a přírodě přichází až s věkem, uvažuje kurátor Štěpán
Velká "Hora hor" z kamene, dřeva, ocele a juty od výtvarníka Aleše Veselého bude vítat ještě do konce dubna návštěvníky OGV Jihlava. Výstavu věnovanou tématu hor, kamene a skal, která měla svoji premiéru loni v prosinci v Praze, zahájil v Jihlavě v polovině února její kurátor, původem Jihlavák Petr Štěpán z Českého muzea výtvarných umění v Praze.
"Už v okamžiku, kdy jsem ještě ani neznal konkrétní vystavená díla, neváhal jsem, zda projekt realizovat také v Jihlavě idea slibovala velmi zajímavou výstavu," komentoval projekt nazvaný "Hory, skály, kameny" ředitel OGV Jihlava Aleš Seifert. Realizovaná výstava se podle něho vyznačuje rozsáhlostí i rozmanitostí, nabízí interesantní zážitek.
Výstavu provází také katalog popisující vývoj vztahu člověka a jeho výtvarného projevu ke kameni a skále. "Moderní umění, ať vědomě či nevědomě, hledá stále nové formy a způsoby vyjádření, a mnohé z těchto forem se stále více přibližují k tušeným dávným archetypům," akcentuje také autor výstavy Petr Štěpán přetrvávající roli kamene i ve vztahu k výtvarnému umění dneška.
Do celé výstavy se některými díly ze svého sbírkového fondu zapojila i samotná jihlavská galerie. Příroda Vysočiny ovšem na samotných obrazech není příliš zastoupena. "Vztah k přírodě a ke kameni člověk zřejmě ve větší míře získává až s věkem. Vzpomínám, že v dobách svého působení na Vysočině jsem k ní žádný zvláštní vztah neměl," přiznal na vernisáži kurátor P. Štěpán. Až později podle něho člověk začíná přírodu vnímat jako prostor, kam patří. V případě Petra Štěpána byla takovým inspirujícím a fascinujícím prostředím příroda Českého ráje.
Pro svůj projekt sesbíral Petr Štěpán díla v časovém rozsahu dvou století prakticky od osvícenství a následného romantismu (nejen mánesovského) až po symbolisty a pozdější moderní díla, kubismus či surrealismus. Projektu podle jeho autora takřka ideálně vyhovuje prostor jihlavského galerijního domu s centrálním krytým dvorem propojujícím výškově několik poschodí. "Dole jsou bronzové "zkameněliny" Jaroslava Róny, nad nimiž se mohou v atriu vznášet orli zatížení kameny, symbolizující náš vzlet a zároveň i připoutanost k Zemi," uvažuje mj. Štěpán.
Také současní umělci jsou podle autora výstavy Hory, skály, kameny často novoromantiky, znovu objevují mystiku posvátných kamenů. Přestože je podle P. Štěpána současné poznání přírody nesrovnatelně dokonalejší než v době osvícenců, vstupují naši romantici do přírody s novou úctou.