Rozdíl mezi cenou běžných potravin a biopotravin se zvětšil
Rozdíl mezi cenou biopotravin a tradičně vyráběných potravin se od loňského
května do října zvětšil o 15 procent. Vyplývá to z výsledků průzkumu, který
provedla v pražských prodejnách organizace Pro-Bio-Liga. Zatímco v květnu 2008
byly biopotraviny [https://www.kamsnim.cz/categories/food] o 95 procent dražší
než běžné, v říjnu činil rozdíl mezi jejich cenami 110 procent. Zájem o
biopotraviny [https://www.kamsnim.cz/categories/food] v Česku již několik let
roste, stejně tak přibývá jejich výrobců.
Nabídka zboží se podle průzkumu příliš nezměnila. Nejširší sortiment
potravin podle něj nabídla specializovaná prodejna Biotop, kde mohli zákazníci
zakoupit 98 ze 100 dle ČSÚ nejčastěji nakupovaných potravin. Z obchodních
řetězců měla nejširší nabídku biopotravin Hypernova se 45 ze 100 položek, Tesco
se 44 položkami a Interspaar se 42 položkami. Nejsnadněji dostupnými
biopotraviny [https://www.kamsnim.cz/categories/food] jsou podle průzkumu
jogurty, třtinový cukr, rýže, kečup či hladká mouka.
Nejvyšší cenové navýšení bylo zaznamenáno u kuřete, cena jeho bio varianty
byla proti klasické více než pětinásobná, výrazně dražší byla též zelenina, a to
o více než 300 procent. Velký cenový rozdíl u zeleniny je pravděpodobně dán
vysokou poptávkou po zelenině "bez chemie", vysvětlila Lenka Sehnalová z
Pro-Bio-ligy. Podle výsledku šetření, jehož výsledky dnes zveřejnilo
ministerstvo zemědělství (MZe) Češi nejvíce kupují mléčné biovýrobky, pečivo,
ovoce a právě zeleninu.
Ne vždy ale musí být biopotraviny [https://www.kamsnim.cz/categories/food]
dražší, ukázal průzkum. Ekologicky produkovaná rýže, kakao, káva či mleté maso
bylo v několika případech levnější než stejný, konvenčně vyráběný produkt.
Průzkum potvrdil tvrzení odborníků, že nadpoloviční většina biopotravin na
českém trhu je stále zahraniční výroby. Nejvíce českých výrobků v biokvalitě
nabídly řetězce Billa a Kaufland, a to 50 procent; naopak řetězec DM drogerie
prodával pouze zahraniční biopotraviny [https://www.kamsnim.cz/categories/food].
"Nejsme spokojeni s tím, že více než polovina biopotravin na našem trhu je z
dovozu, je proto potřebné soustředit se na propagaci českých biovýrobků
především pak na podporu regionálních výrobců," uvedl dnes ministr zemědělství
Petr Gandalovič.
Podle údajů MZe biopotraviny [https://www.kamsnim.cz/categories/food] v
současné době kupuje 39 procent spotřebitelů, z toho 14 procent pravidelně, tedy
alespoň jednou týdně.
Spotřeba biopotravin v Česku vzrostla v roce 2007 meziročně o 70 procent na
1,29 miliardy korun. O rok předtím Češi utratili za biopotraviny
[https://www.kamsnim.cz/categories/food] zhruba 760 milionů Kč. Obrat trhu s
biopotravinami by se podle údajů z loňské ročenky agentury Green marketing měl
do tří let zvýšit pětinásobně a v roce 2010 za ně Češi podle odhadů utratí 6,5
miliardy korun. Spotřeba biopotravin v Česku tak během následujících let poroste
o 70 procent ročně.
Počet registrovaných výrobců biopotravin se zvýšil z 253 na konci roku 2007
na 410 v říjnu 2008, což znamená nárůst o 62 procent.
Výrazně se zvýšil také počet ekologicky hospodařících podniků. Na konci
října 2008 jich bylo 1802, což je o 27 procent více než na začátku roku.
Společná výměra jejich půdy dosáhla 338.722 hektarů, což představuje téměř osm
procent z celkové výměry zemědělské půdy.
Rozdíl mezi cenou biopotravin a tradičně vyráběných potravin se od loňského května do října zvětšil o 15 procent. Vyplývá to z výsledků průzkumu, který provedla v pražských prodejnách organizace Pro-Bio-Liga. Zatímco v květnu 2008 byly biopotraviny o 95 procent dražší než běžné, v říjnu činil rozdíl mezi jejich cenami 110 procent. Zájem o biopotraviny v Česku již několik let roste, stejně tak přibývá jejich výrobců.
Nabídka zboží se podle průzkumu příliš nezměnila. Nejširší sortiment potravin podle něj nabídla specializovaná prodejna Biotop, kde mohli zákazníci zakoupit 98 ze 100 dle ČSÚ nejčastěji nakupovaných potravin. Z obchodních řetězců měla nejširší nabídku biopotravin Hypernova se 45 ze 100 položek, Tesco se 44 položkami a Interspaar se 42 položkami. Nejsnadněji dostupnými biopotraviny jsou podle průzkumu jogurty, třtinový cukr, rýže, kečup či hladká mouka.
Nejvyšší cenové navýšení bylo zaznamenáno u kuřete, cena jeho bio varianty byla proti klasické více než pětinásobná, výrazně dražší byla též zelenina, a to o více než 300 procent. Velký cenový rozdíl u zeleniny je pravděpodobně dán vysokou poptávkou po zelenině "bez chemie", vysvětlila Lenka Sehnalová z Pro-Bio-ligy. Podle výsledku šetření, jehož výsledky dnes zveřejnilo ministerstvo zemědělství (MZe) Češi nejvíce kupují mléčné biovýrobky, pečivo, ovoce a právě zeleninu.
Ne vždy ale musí být biopotraviny dražší, ukázal průzkum. Ekologicky produkovaná rýže, kakao, káva či mleté maso bylo v několika případech levnější než stejný, konvenčně vyráběný produkt.
Průzkum potvrdil tvrzení odborníků, že nadpoloviční většina biopotravin na českém trhu je stále zahraniční výroby. Nejvíce českých výrobků v biokvalitě nabídly řetězce Billa a Kaufland, a to 50 procent; naopak řetězec DM drogerie prodával pouze zahraniční biopotraviny.
"Nejsme spokojeni s tím, že více než polovina biopotravin na našem trhu je z dovozu, je proto potřebné soustředit se na propagaci českých biovýrobků především pak na podporu regionálních výrobců," uvedl dnes ministr zemědělství Petr Gandalovič.
Podle údajů MZe biopotraviny v současné době kupuje 39 procent spotřebitelů, z toho 14 procent pravidelně, tedy alespoň jednou týdně.
Spotřeba biopotravin v Česku vzrostla v roce 2007 meziročně o 70 procent na 1,29 miliardy korun. O rok předtím Češi utratili za biopotraviny zhruba 760 milionů Kč. Obrat trhu s biopotravinami by se podle údajů z loňské ročenky agentury Green marketing měl do tří let zvýšit pětinásobně a v roce 2010 za ně Češi podle odhadů utratí 6,5 miliardy korun. Spotřeba biopotravin v Česku tak během následujících let poroste o 70 procent ročně.
Počet registrovaných výrobců biopotravin se zvýšil z 253 na konci roku 2007 na 410 v říjnu 2008, což znamená nárůst o 62 procent.
Výrazně se zvýšil také počet ekologicky hospodařících podniků. Na konci října 2008 jich bylo 1802, což je o 27 procent více než na začátku roku. Společná výměra jejich půdy dosáhla 338.722 hektarů, což představuje téměř osm procent z celkové výměry zemědělské půdy.
Nabídka zboží se podle průzkumu příliš nezměnila. Nejširší sortiment potravin podle něj nabídla specializovaná prodejna Biotop, kde mohli zákazníci zakoupit 98 ze 100 dle ČSÚ nejčastěji nakupovaných potravin. Z obchodních řetězců měla nejširší nabídku biopotravin Hypernova se 45 ze 100 položek, Tesco se 44 položkami a Interspaar se 42 položkami. Nejsnadněji dostupnými biopotraviny jsou podle průzkumu jogurty, třtinový cukr, rýže, kečup či hladká mouka.
Nejvyšší cenové navýšení bylo zaznamenáno u kuřete, cena jeho bio varianty byla proti klasické více než pětinásobná, výrazně dražší byla též zelenina, a to o více než 300 procent. Velký cenový rozdíl u zeleniny je pravděpodobně dán vysokou poptávkou po zelenině "bez chemie", vysvětlila Lenka Sehnalová z Pro-Bio-ligy. Podle výsledku šetření, jehož výsledky dnes zveřejnilo ministerstvo zemědělství (MZe) Češi nejvíce kupují mléčné biovýrobky, pečivo, ovoce a právě zeleninu.
Ne vždy ale musí být biopotraviny dražší, ukázal průzkum. Ekologicky produkovaná rýže, kakao, káva či mleté maso bylo v několika případech levnější než stejný, konvenčně vyráběný produkt.
Průzkum potvrdil tvrzení odborníků, že nadpoloviční většina biopotravin na českém trhu je stále zahraniční výroby. Nejvíce českých výrobků v biokvalitě nabídly řetězce Billa a Kaufland, a to 50 procent; naopak řetězec DM drogerie prodával pouze zahraniční biopotraviny.
"Nejsme spokojeni s tím, že více než polovina biopotravin na našem trhu je z dovozu, je proto potřebné soustředit se na propagaci českých biovýrobků především pak na podporu regionálních výrobců," uvedl dnes ministr zemědělství Petr Gandalovič.
Podle údajů MZe biopotraviny v současné době kupuje 39 procent spotřebitelů, z toho 14 procent pravidelně, tedy alespoň jednou týdně.
Spotřeba biopotravin v Česku vzrostla v roce 2007 meziročně o 70 procent na 1,29 miliardy korun. O rok předtím Češi utratili za biopotraviny zhruba 760 milionů Kč. Obrat trhu s biopotravinami by se podle údajů z loňské ročenky agentury Green marketing měl do tří let zvýšit pětinásobně a v roce 2010 za ně Češi podle odhadů utratí 6,5 miliardy korun. Spotřeba biopotravin v Česku tak během následujících let poroste o 70 procent ročně.
Počet registrovaných výrobců biopotravin se zvýšil z 253 na konci roku 2007 na 410 v říjnu 2008, což znamená nárůst o 62 procent.
Výrazně se zvýšil také počet ekologicky hospodařících podniků. Na konci října 2008 jich bylo 1802, což je o 27 procent více než na začátku roku. Společná výměra jejich půdy dosáhla 338.722 hektarů, což představuje téměř osm procent z celkové výměry zemědělské půdy.
Zdroj:ČTK
Sdílet článek na sociálních sítích