Neděle, 27. listopadu 2022

Benefit zdraví u bio nestačí

28. dubna 2009
Benefit zdraví u bio nestačí
Biopotraviny potřebují cílenější podporu, i kampaň SZIF se mění.

Bez mediální a marketingové podpory ze strany obchodníků a státu čeká ekologické zemědělství v ČR nejistý rok. Na tom se vesměs shodli účastníci nedávného Bio Summitu, kde vedle převládajícího entuziasmu příznivců bio jako životního stylu zazněly i skeptičtější názory.

Marketing bioproduktů na moderním trhu se dostává do paradoxní situace, kdy se často nevyplácí bio promovat. Ceny za promoce jsou stejné jako u standardních produktů, obrat je ale nesrovnatelně nižší. Bez komunikace se přitom stěží zvýší.

Podle agentury Green Marketing vzrostla meziroční spotřeba potravin o 40 %, oproti posledním rokům to znamená mírné zpomalení. Pro obchodníky, kteří investice s dlouhodobou návratností nyní přehodnocují, nejsou ani tato čísla uspokojivá. Zvláště pokud je přepočítají na reálné zisky. Podíl spotřeby biopotravin na celkové spotřebě potravin a nápojů totiž stále nedosahuje ani 1 %.

Pravidelné výzkumy GfK navíc ukazují spíše na pokles počtu lidí, kteří bio kupují pravidelně: z téměř 5 % v roce 2007 na 2 % v roce 2008. Podle Toma Václavíka z Green Marketingu ale záleží na metodě výzkumu a velikosti vzorku. Potvrzuje nicméně, že biopotraviny v ČR zatím pravidelně kupuje jen velmi malá skupina lidí. "Nicméně tato skupina lidí se v posledních letech rozšiřuje s tím, jak přibývají informace o výhodách biopotravin. Roste také skupina lidí, kteří biopotraviny zařazují do košíku občas. Tito lidé potřebují být o výhodnosti svého nákupního rozhodování neustále ujišťováni. Potřebují informace, které je přesvědčí, že zvolili správně a že nákupem biopotravin pomáhají nejen sobě, ale také přírodě, zvířatům a budoucnosti," vysvětluje Václavík s tím, že tato informační iniciativa zůstává na výrobcích a maloobchodnících. Obchodní řetězce, jejichž podíl na trhu bio vzrostl na 72 %, budou letos podporovat hlavně své privátní bioznačky. Např. Ahold plánuje uvést tři desítky nových výrobků pod značkou Albert Bio.

Také stát chce v komunikaci bio udávat tón, tříletá kampaň SZIF s rozpočtem 25 mil. vstupuje nyní do druhé poloviny. A bude vypadat jinak: místo billboardů se rozpočet přesune do printové inzerce, kde se očekává větší zásah cílové skupiny. Informovanost veřejnosti má zvýšit také PR a soutěže na internetu. "Díky kampani naší i řetězců a různých neziskových organizací lidé většinou biopotraviny znají. Nyní je třeba posílit vnímání bio jako produktů ekologického zemědělství, které je dobré pro přírodu, krajinu a tím zpětně i pro společnost," říká Dana Půtová, ředitelka marketingu SZIF.

AUTOR: Jan Patera
Zdroj:Marketing & Media
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
Electrolux - domácí spotřebiče
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů