Čtvrtek, 28. března 2024

Elektřina a retro

Elektřina a retro

Na autosalonu se objeví zejména studie aut, které slibují ekologický provoz

Výrobci aut v Ženevě představí své vize

Zatímco v uplynulém desetiletí evropské automobilky nečinně pozorovaly Japonce, jak vylepšují své hybridní pohony, dnes už nechtějí propásnout jediný myslitelný trend. Dosud zdrženlivé Audi koncem minulého roku prohlásilo, že "vývoj elektrických aut má nejvyšší prioritu". Myšlenka, že Audi může zůstat sportovní značkou a jezdit na noční proud z elektrické zásuvky, nese označení "e-tron". Na svět přišly dva stejnojmenné prototypy. Jeden jakoby z oka vypadl sportovnímu modelu R8, druhý se blíží k menšímu kupé TT.

Vývoj velkokapacitních akumulátorů urychluje dotacemi německá vláda. Opel se však spalovacího motoru nevzdá: koncept Flextreme GT/E, který příští týden vystaví v Ženevě, má kromě elektromotoru i benzinovou čtrnáctistovku. Ta nastartuje po 60 kilometrech čistě elektrické jízdy, aby dobila vyprázdněné akumulátory. Elektro-benzinová symbióza přináší flextremu průměrnou spotřebu 1,6 litru paliva a dojezd až 500 kilometrů.

Pozoruhodnou studii s názvem DS High Rider přiveze do Ženevy francouzský Citroën. Návštěvníci výstavy se jejím prostřednictvím seznámí s podobou budoucího sériového modelu DS 4. A mohou si zároveň tipnout, zda bude mít Citroën odvahu přivést dieselový hybridní pohon z high rideru do sériové výroby.
S počtem zajímavých konceptů patrně nikdo nepředhoní Alfu Romeo, která letos oslaví sté narozeniny. Mezi ženevskými gratulanty bude i Studio Bertone s prosklenou Alfou Pandion a také Pininfarina, který na výstavu přiveze tři návrhy, jak by mohl vypadat nástupce Alfy 159.

K čemu jsou studie?

Koncepty často vznikají jen proto, aby automobilka světu ukázala svůj tvůrčí potenciál. Čím je nápad originálnější, tím větší publicity se prototypu dostane. Když se v dubnu 2002 tehdejší šéf Volkswagenu Ferdinand Piëch vydal na zasedání valné hromady v doutníkovitém minivozíku se spotřebou 0,89 litru nafty na sto kilometrů, mohl si být jist, že se objeví ve večerních zprávách po celém světě. Jen o něco méně pozornosti si o tři roky později vysloužil Mercedes s konceptem Bionic. Tvary pro svůj vůz si vypůjčil u havýše, ryby z tropických moří. Její na pohled neforemné tělo je aerodynamické a karoserie pokusného mercedesu si tak mohla připsat skvělý výsledek při zkoušce ve větrném tunelu. Naměřený odpor vzduchu dosáhl hodnoty cx = 0,19, zhruba o polovinu méně, než mají v tomto směru nejlepší sériová auta. Výjimečnost prototypu ocenilo i newyorské Metropolitní muzeum moderního umění, model bionicu zařadilo do svých sbírek.

Na první pohled bizarní projekty jsou jen málokdy samoúčelné. Platí to pro "itrové" auto od Volkswagenu, jehož výrobu automobilka nejprve označila za drahou, aby o něm po letech začala znovu uvažovat. Do Ženevy se letos podívá nástupce "litrového" Piëchova auta s názvem Up Lite. Není tak rekordně úsporný, v průměru spotřebuje 2,44 litru paliva. Zato však uveze čtyři pasažéry. Nezapomnělo se ani na "rybí" mercedes. Jeho tvary se promítly do nejnovější studie vozu s názvem F800, který ukazuje, jak bude vypadat příští generace Mercedesu třídy C.

Sentiment je v kurzu

Velké popularitě se těší koncepty, které recyklují oblíbené tvary z 60. a 70. let minulého století. Dobře zajištění čtyřicátníci jsou pro automobilky zajímavými zákazníky, jejichž touhu po autě, které si pamatují
z dětství, není moudré podceňovat. Na vlastní kůži si to ověřil Fiat, když před šesti lety s konceptem Trepiuno oživil legendární model 500. Objednávky se do turínské centrály Fiatu valily z celé Evropy, zatímco Fiat s výrobou retroauta teprve koketoval. Podobně vstřícného přijetí se dočkal model nového trabantu, který v roce 2007 představila v měřítku 1:10 firma Herpa. Přímo na frankfurtském autosalonu oslovila 12 000 návštěvníků, aby zjistila, že 94 % z nich by rádo trabanta znovu spatřilo na silnici. Zájemci o typického představitele Německé demokratické republiky se jej dočkají, první exempláře mají sjet z výrobních pásů už v roce 2012. Na rozdíl od původního modelu T 601 nebude "New Trabi" vůbec dýmit, protože jej pohání elektřina.

I Češi mají podle designéra Petra Nováka svůj automobilový idol z dob nedávno minulých. Jeho studio Novague oživilo škodovácké kupé 110 R. Auto se jmenuje příznačně "erko" a stejně jako v případě německého trabantu nebo britského mini si dokázalo zachovat původní atmosféru 70. let. "Dostal jsem neskutečně mnoho reakcí od lidí, kteří na škodu erko vzpomínají. Jsou to kolikrát dojemné dopisy," říká Petr Novák. Z Mladé Boleslavi však žádný dopis k Petru Novákovi nedorazil. Nové erko se tak, na rozdíl od trabantu, do Ženevy nikdy nepodívá.

Někdy to nevyjde, jindy ano

Před deseti lety se na pařížském autosalonu vyptávali najatí studenti kolemjdoucích, zda by si pořídili smart i tehdy, kdyby měřil víc než tři metry. V útrobách stanu stál prototyp Smartu Roadster, který se později dočkal sériové výroby - bez velkého úspěchu. Na studiích aut si výrobci ověřují, zda lidé jejich nápady akceptují. A někdy jde doslova o detaily. Když Opel v roce 2003 poprvé představil studii modelu Insignia, dostalo se mu nečekaně vstřícné odezvy. Opel se však vřelým přijetím studie od motoristického tisku nenechal uchlácholit a zeptal se i prodejců svých aut. Z jejich připomínek pak usoudil, že zákazníci nepřijmou auto, které se tváří nepřístupně jako Audi. Před zahájením sériové výroby proto Opel výraz insignie vyladil do úsměvu. A udělal dobře. Insignie se stala evropským autem roku 2009 a jedním z komerčně nejúspěšnějších Opelů v historii.

Návrhům odvaha nechybí

Koncepty často vznikají jen proto, aby automobilka světu ukázala svůj tvůrčí potenciál.
Řada z nich zůstane jen "na papíře".

1. Mercedes F800
Budoucnost Mercedesu třídy C předvádí automobilka na studii F800. Je ve dvou variantách: jako elektrické auto dobíjené ze zásuvky a vůz na vodíkový pohon.

2. Citroën
Luxusní modelovou řadu DS předvádí Citroën
na studii DS High Rider.

3. Novague
Škoda 110 R po čtyřiceti letech podle představ designéra Petra Nováka.

4. New trabi
Koncept nového trabantu se dočká realizace už za dva roku.

5. Opel Flextreme
Hybridní studie Opel Flextreme má elektrický a také zážehový motor sloužící k dobíjení baterií. Díky tomu se jeho dojezd zvýší na 500 kilometrů.

AUTOR: Jakub Stehlík
AUTOR-WEB: www.ihned.cz

Zdroj:Podniky a trhy
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů