Pátek, 19. dubna 2024

Inovativní koncept Ford Start je zacílen na velkoměsto

Koncept Ford Start, který se představil světu na autosalonu Peking 2010, je víc než jen studie zkoumající možnosti a budoucnost malého automobilu tam, kde se dominantním prostředím stává město.

Inovativní koncept Ford Start je zacílen na velkoměsto

Je to designérská vize, zrozená z přepravních požadavků světových megalopolí, inspirovaná globálně rostoucím trendem hromadné urbanizace.

Dvacet největších měst planety je domovem lidí, jejichž požadavky, názory a očekávání mají mnoho společného s obyvateli velkoměst jiných zemí. Tito lidé vyhledávají také stále častěji špičková technologická řešení - a chtějí vždy to nejlepší ze světového průmyslu. Tyto poznatky inspirovaly designéry společnosti Ford k návrhu malého, dynamicky orientovaného vozu šitého na míru požadavkům obyvatelům velkoměst, kde dnes žije více než polovina světové populace. Předpokládá se, že do roku 2050 se toto číslo vyšplhá na 70 %. Ucpané dálnice, parkovací místa, ohledy na spotřebu a také dostupnost a cena paliva, to vše již dnes zásadním způsobem mění pohled výrobců na auta a osobní přepravu vůbec.

Stořen pro megalopoli

"Záměrem při tvorbě konceptu Ford Start bylo vytvořit vůz, který přesahuje praktické otázky dojíždění v těchto megalopolích, a udělat víc než jen obléknout technologii do líbivého hávu," vysvětluje šéfdesignér Freeman Thomas.

Jak Ford zjistil díky své globální strategii ONE Ford, původně ryze lokální tržní problémy dnes nabývají celosvětového charakteru. Stále více zákazníků po celém světě se zabývá otázkami "zelených" technologií, efektivnějšího využití dostupného prostoru a recyklace. Hledání efektivního pohonu, využití lehkých, recyklovatelných materiálů a optimalizace vnitřního prostoru při zachování kompaktních rozměrů jsou jen některé úkoly, jimiž se designéři zabývali.

Ford využil při tvorbě konceptu Start řadu technologických postupů pro snížení spotřeby, množství použitého materiálu a "uhlíkové stopy" vozidla v souladu s dlouhodobým cílem firmy dosahovat vyšší výkon pomocí sofistikovaných plnicích soustav na bázi přímého vstřikování paliva a přeplňování turbodmychadlem. Výkonný řadový tříválec Ford EcoBoost o zdvihovém objemu 1,0 l s vysokým výkonem a nízkými emisemi představuje technologii, která ve své třídě nemá konkurenci a brzy přejde do sériové výroby. Přestože jeho emise CO2 jsou nižší než 100 g/km, má tento zážehový motor výkon a odezvu srovnatelné se čtyřválcem.

Spartánský design, špičkové vybavení

"Při tvorbě vozu Ford Start jsme se nesnažili o nějaký účelový dopravní prostředek, který spasí svět, ani nás nezajímala cesta ostentativně agresivního designu konkurence. Chtěli jsme stvořit vůz se skutečnou osobností," říká J. Mays, viceprezident pro design a vrchní kreativní ředitel Ford Motor Company.

Jemné detaily jsou zapracovány do hladkých panelů karoserie, vyrobených z lehkých kompozitních panelů. Díky zapuštěným aerodynamickým prvkům klade karoserie obtékajícímu vzduchu jen minimální odpor, což se samozřejmě pozitivně odráží ve spotřebě paliva. Efektivita čiší i z celkového profilu ve tvaru slzy, aerodynamického zakrytování spodních částí a malé čelní plochy.

Útlé přední světlomety s technologií LED vyzařují intenzivní světlo, dva páry obrysových světel, jeden začleněný v předních světlometech a druhý umístěný níže nad vozovkou, osvětlují cestu při noční jízdě. Zadní LED svítilny kopírují laserové provedení předních světel a jsou protaženy až do víka zavazadlového prostoru. Ukazatele směru s přednastaveným programem se rozsvěcují postupně směrem od středu vozu, což vytváří působivý efekt světelné vlny.

Inovativní rám ze směsi hliníku a vysokopevnostní oceli zahrnuje odlehčenou hliníkovou bezpečnostní buňku, která pevně drží sklo a střechu a rovněž skrývá boční airbagy. Všechny vnější panely jsou vyrobeny z deformovatelných, předbarvených a recyklovatelných kompozitů.

Střecha se zdá být oddělena od zbytku karoserie sklem a ponechává řidiči ničím nerušený panoramatický výhled. Kompozitový střešní panel lze od vozu odmontovat nebo jej jako individualizované příslušenství vyměnit. Ustupující B-sloupky a průhledné C-sloupky v kombinaci s panoramatickým zadním sklem, umožňujícím výhled v úhlu 180 stupňů, zlepšují orientaci řidiče a přispívají tak k vyšší bezpečnosti jízdy.

Hladká, aerodynamická kola jsou obuta do speciálně navržených pneumatik Michelin Green X 205/45R17. V zájmu potlačení aerodynamických ztrát vznikajících pod autem je koncept Ford Start vybaven jednolitým krytem podvozku, který vyhlazuje proud vzduchu pod vozem a navíc přispívá také k odstínění hluku z vozovky.

Minimalistický přístup pokračuje v interiéru jednoduchým uspořádáním dvojitého kokpitu a konstrukcí připomínající vanu, která poskytuje místo až čtyřem cestujícím. Díky své jednoduché a jednolité konstrukci přináší tato "vana" neotřelý vzhled, vyšší kvalitu a snížené náklady.

Přístrojový panel je koncipován jako samostatná jednotka, kterou lze relativně snadno instalovat na levou či na pravou stranu palubní desky. Ta je integrována do jednoho celku se středovou konzolou a klene se od čelního okna až mezi sedadla.

Sedadla, ač konstrukčně jednoduchá, byla vypracována s ohledem na ergonomické požadavky a maximální pohodlí, flexibilitu a snadný přístup do zadní části vozu. Jsou vyrobena z lehké kompozitové skořepiny a výplně byly navrženy tak, aby je bylo možné dle řidičova přání vyměnit, jednokolejnicové uchycení umožňuje posun dopředu a dozadu.

Intuitivní systém ovládání

S koncepčním automobilem Ford Start je zároveň uváděno řešení MyFord Mobile, které ve spolupráci se smartphonem zprostředkovává cestujícím řadu funkcí vozu. Umožňuje snadné a bezpečné ovládání komunikačních zařízení během jízdy. Není-li připojen smartphone, ovládají se funkce jako vytápění, větrání a klimatizace, stavový displej motoru a přepínání airbagu spolujezdce prostřednictvím hlasových pokynů nebo pomocí ovladačů na středové konzole. Obraz zprostředkovává širokoúhlý displej s úhlopříčkou šest palců.

Jako další funkci lze do zdířky připojit během jízdy smartphone. To umožní přístup k funkcím jako telefonní seznam, hlasová navigace, zprávy, veškerá komunikace atd. pomocí rozhraní MyFord Mobile. Pokud je smartphone připojen a vůz stojí s vypnutým motorem, jsou přes MyFord Mobile zpřístupněny jak funkce vozu, tak ikony smartphonu. Ty se přenášejí na velký displej prostřednictvím bezdrátové technologie Bluetooth. Koncept MyFord Mobile omezuje přístup k některým funkcím, jako je např. psaní krátkých textových zpráv, během jízdy. Aby mohli uživatelé držet krok s nejnovějšími technologickými trendy v přenosné elektronice, MyFord Mobile má být flexibilní a je možné ho upravit podle měnících se technologií mobilních telefonů nebo preferencí uživatele.

"Jako vyhraněný, pro specifické účely navržený koncept není sice Ford Start určený k sériové výrobě, ale velmi nás zajímá, jak na jeho výbavu a design budou reagovat zákazníci z městských aglomerací v rozvíjejících se ekonomikách," říká šéfdesignér Freeman Thomas.

Zdroj:Technik
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů