Kdo chce v Číně vyrábět elektroauta, musí vydat patent
Čínská vláda zvažuje, že bude chtít od zahraničních výrobců elektromobilů jejich technologie, jinak jim neumožní vstup na tamní obří trh. Deníku Wall Street Journal to sdělili vysoce postavení manažeři ze čtyř světových automobilek, kteří se s návrhem seznámili. Čínské ministerstvo průmyslu a informačních technologií připravuje 10letý plán, který by měl ze země udělat lídra ve výrobě elektrických a hybridních vozů. V rámci něj by musely zahraniční automobilky předat nejdůležitější technologické dokumentace a vstoupit do společného podniku s čínským partnerem, kde by ale měly jen 49% podíl. Jinak by nedostaly povolení vyrábět v Číně. V současnosti je zahraničním automobilkám povolován zpravidla 50procentní podíl.
Zahraničním automobilkám se to podle listu hrubě nelíbí - vidí v tom snahu čínských úředníků dostat se k duševnímu vlastnictví. "Zbytečně nám to zvedá překážky, které už nyní musíme překonat, pokud v Číně chceme vyrábět," řekl jeden nejmenovaný manažer.
Zdroje z japonské Toyoty deníku řekly, že automobilka se proto zatím rozhodla počkat s uvedením nového hybridního modelu Prius na čínský trh. Vůz se přitom v USA, Japonsku a Evropě prodává už od loňského roku.
Plánované podmínky se však ještě mohou změnit. Čínské ministerstvo průmyslu návrh nyní poslalo k připomínkování dalším státním úřadům i čínským automobilkám. Ministerstvo předpokládá, že do deseti let bude mít Čína na silnicích pět milionů elektrických a hybridních vozů.
Čína letos zřejmě předstihne Japonsko jako druhou nejsilnější ekonomiku světa a sama se už stala největším autotrhem na světě. A to i díky vydatným investicím ze Západu. Žádná z čínských automobilek se však nestala zatím globálním hráčem. Proto vláda vidí potenciál v elektromobilech.
Zahraničním automobilkám se to nelíbí - vidí v tom snahu státu dostat se k duševnímu vlastnictví.