Zahraniční firmy se předhánějí o čínský trh s elektromobily
Volkswagen oznámil, že hodlá v Číně prodávat od roku 2014 deset tisíc vozů značky e-Lavida ročně.
Automobilky z celého světa se na dnes končícím sympoziu o elektromobilech a hybridech v čínském městě Šen-Čenu předháněly, která bude dodávat dřív elektromobily na čínský trh.
Motivace společností ke vstupu na tento trh je evidentní - tamější úřady chtějí největší automobilový trh na světě transformovat na trh s ekologicky poháněnými vozy. Proto čínská vláda dotuje hybridy i elektromobily až do výše 60 000 jüanů (158 400 korun). Chce tím snížit znečištění ovzduší a zároveň zbavit zemi závislosti na dovozu ropy. Číňané by si mohli podle vládních plánů koupit do roku 2012 čtyři miliony dotovaných aut.
Analytická firma J.D.Power uvádí, že Čína bude v roce 2020 zaujímat devět procent světového objemu hybridů a elektromobilů. Ten by měl celkově činit 5,2 milionu prodaných kusů ročně.
Ekologický přínos hybridů a elektromobilů je však v čínských podmínkách diskutabilní. "Aby se v Číně mohly vyrábět elektromobily, musí se tato země zbavit vysoké závislosti na energii z tepelných elektráren a snížit cenu baterií," prohlásil Karl-Thomas Neumann, šéf Volkswagenu v Číně. Z uhelných elektráren získává Čína přibližně 70 procent elektrické energie.
Právě VW plánuje v Číně během let 2014 až 2018 prodat ročně 10 000 elektromobilů značky e-Lavida ve spolupráci s místními automobilkami. Projekt je však teprve na papíře, VW tak zaostal za konkurenty. Americká automobilka GM, největší zahraniční výrobce aut v Číně, by chtěla na čínský trh dodávat už v roce 2011 svůj model Chevrolet Volt, který na jedno nabití ujede zhruba 64 kilometrů.
Automobilka Nissan z Japonska, kde hybridní auta tvoří už deset procent všech prodaných aut, hodlá do roku 2012 prodávat na světovém trhu půl milionu elektromobilů ročně.
V čínském Wuhanu začne příští rok testovat svůj elektromobil s názvem Leaf.
Největší evropská strojírenská společnost Siemens navíc nyní oznámila, že je velice blízko podpisu kontraktu o výstavbě sítě dobíjecích stanic pro elektromobily ve třech velkých čínských městech.Siemens již přitom získal zakázku na dobíjecí stanice pro elektromobily v Londýně.
V Číně by společnost k těmto stanicím ráda připojila i servis, náhradní díly a baterie pro elektromobily od značek GM, Nissan a Volkswagen.
Siemens by právě na ekologickém byznysu chtěl vystavět svou strategii. Německá společnost hodlá začít přebírat společnosti se zaměřením na ekologické projekty, aby mu toto nové získané portfolio vydělávalo v roce 2012 až čtyřicet miliard eur, oproti loňským 27 miliardám eur.
AUTOR: Kateřina Vaidišová
AUTOR-WEB: www.ihned.cz