Pátek, 19. dubna 2024

Elektromobily: Už vážně?

Auta na elektrický pohon se zabydlují i v Česku. Komerční punc jim dávají aktivity Škody Auto.

Elektromobily: Už vážně?

Novým trendem na domácím trhu se stávají elektromobily. Po letech tápání se začínají objevovat v nabídkách domácích výrobců. Tento vývoj podporují i mocné elektrárenské společnosti, které chtějí zvyšovat zisky.

Elektrooctavia se představuje

Škoda Auto představila na autosalonu v Paříži koncem letošního září prototyp svého prvního vozidla na elektřinu. Elektromobil na bázi Octavie Combi ujede na jedno nabití 140 kilometrů a v příštím roce vyjede do testovacího provozu v Česku a Německu zhruba 20 vozů.

>>Na základě výsledků testování plánujeme sériovou výrobu prvního elektromobilu Škoda v horizontu tří až čtyř let,<< prorokuje pro ČTK mluvčí Škody Evžen Krauskopf s tím, že stále není jasné, jestli půjde o Octavii nebo jiný model.

Plně pojízdný prototyp je vybavený bateriemi o kapacitě 26,5 kilowattu za hodinu a hmotnosti 315 kilogramů.

Jedno nabití vozu z běné sítě trvá osm hodin, ze sítě 400 voltů polovinu této doby. Vůz s maximálním výkonem 85 kilowattů dokáže vyvinout rychlost 135 kilometrů za hodinu a z nuly na 100 kilometrů v hodině zrychlí za dvanáct vteřin.

Elektrická Octavia dostala bílý kabát a od běžného vozu se liší některými designovými prvky. Osvětlení zajišťují LED diody a odlišná je také přední maska, která má výrazné černé provedení.

Škoda Auto podle Krauskopfa sáhla po Octavii Combi, protože tento vůz je svou modulární konstrukcí ideální pro montáže baterií, elektronické řídicí jednotky a elektromotoru.

Solarex míří k homologaci

Čilý život pulzuje rovněž na poli vývoje elektromobilů ve skromnějších podmínkách menších týmů. V soutěži o stavbu nejzajímavějšího prototypu elektromobilu nedávno zvítězily dva vozy.

Jeden pochází z dílny Fakulty strojní Západočeské univerzity v Plzni a druhý od dvojice konstruktérů z firem Carco a FreeAir.

Vítězové si rozdělili milion korun od pořádajícího občanského sdružení Future Age. Soutěže se účastnilo celkem deset týmů.

Strojní fakulta ZČU přišla s vozem pro volný čas Electric Hot Rod EHR10, konstruktéři Boris Guič a Luboš Chvátal s vozem Solarex. >>Elektromobil Solarex je účelově postavený elektromobil, který používáme pro testování elektromotorů, které vyrábíme,<< podotýká Chvátal, majitel firmy FreeAir.

Hlavním impulzem pro stavbu vozidla byla právě zmíněná soutěž o postavení funkčního elektromobilu.

Stavba elektromobilu podle něho není o tom, zda má elektromobil karoserii kulatou nebo hranatou, jestli je laminátová či jiná.

>>Pro nás je srdcem elektromobilu jeho pohon, to je také to jediné, co se dá navzájem porovnávat, ostatní je otázka vkusu,<< líčí. Kvůli pravidlům soutěže výrazně upravili původní vůz Chevrolet Spark. Úprava se stala testovací plochou pro nejrůznější materiály, jako jsou uhlíkové a jiné kompozitové materiály, balza, překližka či ocel. >>Současně jsme volili typ vozidla pick-up, protože většinou jezdí ve vozidle dvě osoby a je zapotřebí vést užitečný náklad,<< dodává.

Design vozidla byl zvolen účelově s ohledem na možnosti výroby. Celkem stavba elektromobilu zabrala asi 800 hodin. Vývoj samotného elektromotoru s výkonem 20 až 40 kilowattů trval tři roky a nyní pracují na verzi s výkonem až 80 kilowattů. >>V současné době pracujeme na homologaci vozidla Solarex,<< poznamenává Chvátal.

Elektromobily vyrážejí do ulic

V poslední době se doslova roztrhl pytel s testováním elektromobilů ve městech. Pražští záchranáři mají možnost využít nový typ elektromobilu Smart ED společnosti Mercedes-Benz zapůjčený energetickou společností E.ON. Během provozu se bude vyhodnocovat jeho efektivita.

Firma vyrukovala také s elektroautobusem, o jehož využití se jedná v Ostravě.

>>Tento projekt je zatím v začátcích, zahajujeme jednání,<< uvádí mluvčí E.ON Vladimír Vácha. E.ON provozuje i dobíjecí stanici v prostoru parkoviště nákupního centra Galerie Vaňkovka v Brně. Podle tiskového oddělení společnosti je firma domluvena s provozovatelem obchodního centra, že lidé si mohou dobít auto zadarmo.

Plány s auty na alternativní pohon má i energetická společnost ČEZ. Do roku 2012 chce nakoupit 50 až 100 elektromobilů a otestovat je v běžném provozu v Praze a Ostravě. Pražští radní již odsouhlasili vypracování studie, zda a jak by mohla metropole tento ekologický druh dopravy využít.

Magistrát vypíše výběrové řízení na firmu, která asi do poloviny listopadu studii vypracuje. Vítězná firma by měla připravit pilotní provoz, do kterého by se zapojily vybrané městské části. Projekt by mohl být zahájen počátkem roku, vyhodnocen pak v druhé polovině příštího roku.

Podle představ vedení města by v budoucnosti mohl magistrát například nakupovat automobily s pohonem na elektřinu pro organizace, které zřizuje, třeba městskou policii. Lidé si podle radního pro životní prostředí Vladislava Marečka vozidlo pořídí, když je již uvidí v provozu. Hlavní město přitom potřebuje čistší prostředí.

>>Všechny tyto problémy jsou v Praze stále palčivé, rozvoj bezemisní dopravy by je mohl pomoci vyřešit,<< doufá. Podle Marečka chce být město připraveno na chvíli, kdy EU začne podporovat elektrodopravu ze svých fondů.

I ve stylu retro

Rozrůstající nabídka elektromobilů se zhlédla i ve stylu retro, který inspiroval ZČU a Auto projekt centrum, jež se specializují na zakázkovou výrobu dvousedadlového roadsteru Gordon. >>Pojetím designu se hlásí ke karosářské škole třicátých let minulého století, s tím kontrastují moderní použité materiály i prvky,<< popisuje pro ČTK člen týmu konstruktérů Petr Kleisner.

Vozidlo má označení EHR 10 a vyvine rychlost až 120 kilometrů za hodinu. Elektromobil vytvořil šestičlenný tým za 150 dní. >>Chtěli jsme udělat české auto s co nejvíce českými komponenty, což se podařilo,<< chlubí se konstruktéři.

>>Homologace vozu EHR 10 by měla trvat půl až tři čtvrtě roku. Poté se předpokládá kusová nebo malosériová výroba. Hledáme investora, který buď projekt koupí, anebo bychom s ním vyvíjeli dál další typy,<< říká vedoucí vývojového týmu Josef Formánek ze ZČU.

Název skrývá pojmenování vozu Electric Hot Rod, číslo deset odkazuje na rok vzniku 2010. Cena bude podle ředitele firmy Auto projekt centrum Vladimíra Frimla činit podle vybavení od jednoho milionu do 1,4 milionu korun. Na českém trhu automobil v tomto designu a provedení chybí.

Karoserie je inspirovaná vozem Aero 30. Je přitom lehká, pevná a velmi moderní z karbon-aramidových vláken používaných v letectví.

>>Sportovní charakter zvýrazňuje spartánsky vybavený interiér, ale místa je tam dost,<< ujišťuje Kleisner. Největší hluk vydává při jízdě vzduch a speciální pneumatiky pro GRNX. Baterie jsou dovybavené počítačovým hlídáním.

>>Dojezd na nabitou baterii je 100 až 150 kilometrů, doba nabíjení na plnou kapacitu je dvě až šest hodin,<< dodává Friml. Nabíjení na 80 procent kapacity však může trvat pouze půl hodiny. Auto je postaveno z certifikovaných a homologovaných dílů a prošlo technickou kontrolou.

AUTOR: Petr Bayer

Zdroj:EKONOM
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů