Úterý, 16. dubna 2024

Cestující v Ostravě budou od ledna jezdit už dvěma elektrobusy

Cestující v Ostravě budou od ledna jezdit už dvěma elektrobusy

Cestující městskou hromadnou dopravou v Ostravě budou moci od ledna jezdit již dvěma elektrobusy. První vůz poháněný elektrickou energií jezdí ve městě od srpna, druhý zakoupil Dopravní podnik Ostrava (DPO) v uplynulých dnech. Na nákup ekologického autobusu za zhruba 11 milionů korun získal desetiprocentní dotaci od ministerstva dopravy. Do jara příštího roku chce dopravce pořídit další dva elektrobusy. ČTK to řekl generální ředitel společnosti František Kořínek.

Kvůli dlouhodobým problémům Ostravy s ovzduším se akciová společnost města rozhodla postupně obnovit část vozového parku elektrobusy místo klasickými vozy na naftu. Po čtyřech měsících provozu prvního elektrobusu, který byl nasazen na jednu z profilově nejtěžších linek, má dopravce zatím pozitivní zkušenosti. Proto společnost zakoupila již druhý elektrobus.

"Původně jsme předpokládali, že elektrobus ujede bez dobití 120 kilometrů. Dnes víme, že je schopen i v náročném kopcovitém terénu ujet až 150 kilometrů," řekl Kořínek. S jedním rychlodobíjením pak ujede až 210 kilometrů denně. V městském zimním provozu se elektrobus chová lépe než klasický autobus, na zasněžené vozovce má plynulejší rozjezd, dodal.

Během prvního čtvrtletí příštího roku chce podnik koupit ještě dva elektrobusy, ačkoli už na ně nezíská státní dotaci. Celkem čtyři vozy chce nasadit v centru Ostravy, aby co nejvíce přispěly k zlepšení životního prostředí. "Přesnou trasu jsme ještě nestanovili. Záviset bude na tom, zda se nám podaří získat povolení pro instalaci dobíjecího zařízení někde na trase, aby řidiči nemuseli zajíždět až do depa," naznačil Kořínek.

O unikátní elektrobus vyrobený českými firmami má zájem i Slovensko. Ostravský elektrobus, který je zatím jediný svého druhu v tuzemsku, byl testován právě v horské oblasti u Banské Bystrice. "Zájem má také Brno a České Budějovice, ale všichni čekají, jak se elektrobus osvědčí v dlouhodobějším provozu," dodal ředitel.

Elektrobusy vyrábí firmy SOR a Cegelec. V Dopravním podniku Ostrava, který se zabývá i komerční výrobní činností, se vozy kompletují. Tento výrobní model je nastavený do poloviny roku 2012. Elektrobus SOR EBN 10,5 je prototyp dlouhý 10,5 metru a uveze 85 cestujících. Současná výrobní cena necelých 11 milionů korun by se při sériové výrobě mohla snížit na devět milionů Kč, řekl Kořínek. Pro srovnání - klasický autobus stojí čtyři až pět milionů.

Elektrobusy jezdí pouze na bateriový pohon a, zjednodušeně řečeno, je lze nabít přímo ze zásuvky. Šest bateriových článků, které pohánějí elektromotor, se nabíjí ve speciálním zařízení v depu dvěma způsoby. Po 15 minutách rychlodobíjení je elektrobus schopen ujet dalších zhruba 25 kilometrů; klasické nabíjení pro plný výkon trvá zhruba osm hodin.

Cílem Ostravy je, aby ve městě v budoucnu jezdilo přes 50 elektrobusů. Jejich pořízení se ale bude odvíjet od získaných dotací. Celou autobusovou dopravu, kterou ve městě zajišťuje 310 vozů, však elektrobusy nemohou nahradit, dodal. Během čtyř let potřebuje DPO vyměnit nejméně 160 vozidel. Obnova vozového parku si vyžádá zhruba 1,3 miliardy Kč.

Hana Halfarová

Zdroj:ČTK
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů