Pátek, 29. března 2024

Praha náhle otočila. Stačí jí už jen 17 elektromobilů

Praha změnila plány s 25milionovým nákupem elektromobilů. Poté, co HN upozornily na to, že investici má pro město režírovat firma bez výběrového řízení, převedli radní pravomoci na město.

Praha náhle otočila. Stačí jí už jen 17 elektromobilů

Sumu určenou na nákup elektromobilů navíc snížili o více než polovinu na 10 milionů.

"Chci srazit prostředky, které město do projektu vloží, na minimum," odůvodnil krok primátor Bohuslav Svoboda (ODS).

Praha chtěla dát původně 25 milionů ze své rezervy na nákup dvacítky elektrických aut, kol a skútrů. Nápad vycházel z pilotního projektu, který si nechalo město zpracovat od společnosti Tili. Firma také počítala s tím, že celý obchod bude v její režii.

Podle včerejšího rozhodnutí radních má být koordinátorem projektu sama Praha, konkrétně předsedkyně výboru pro životní prostředí Andrea Vlásenková (ODS).

Magistrát bude o zavádění elektromobilů už bez společnosti Tili jednat s Pražskou energetikou, společnostmi E.On, ČEZ a RWE. Komunikaci bude mít na starosti expertní skupina, kterou primátor sestavuje.

Kol, skútrů a elektromobilů chce Praha nyní jen sedmnáct oproti původním čtyřiceti. V rozpočtu na ně vyčlení 5 milionů korun, dalších 5 milionů spolkne propagace projektu Praha elektromobilní.

Je navíc pravděpodobné, že firmy zapůjčí městu auta do užívání zdarma, podobně jako to udělaly v případě zoologické zahrady nebo pražské záchranky. "Soukromé společnosti by měly nést většinu nákladů," míní primátor.

Firma Tili, která měla mít pilotní projekt původně na starosti, se k němu dostala díky podlimitní zakázce za 1,5 milionu, která měla za cíl jen obecně posoudit zavádění elektromobilů ve městě. Zakázku zadala vloni v září městská rada. Následně se ve smlouvě mezi Tili a magistrátním odborem ochrany prostředí se objevila klauzule o vedení pilotního projektu, přestože o tom radní nehlasovali. Firma by se tak zakázkou za 1,5 milionu dostala k byznysu za 25 milionů.

Krok kritizovali zástupci Transparency International i Oživení. "Zpracování studie a řízení projektu jsou dvě různé zakázky. Kdyby se postupovalo podle tohoto klíče, tak se nevypisují žádná výběrová řízení," řekl Martin Kameník ze společnosti Oživení, která se zabývá bojem proti korupci.

Původní plán chtěl navrhnout radě ke schválení náměstek primátora Karel Březina (ČSSD). Radním svůj dokument ale nikdy nepředložil a Hospodářským novinám neodpověděl, proč jej prosazuje.

Elektromobily mají sloužit například pro sociální služby nebo pražské radnici. V rámci projektu vzniknou i nové dobíjecí stanice.

Chci srazit prostředky, které město do projektu Praha elektromobilní vloží, na minimum.
Bohuslav Svoboda, primátor Prahy

AUTOR: Petr Weikert
AUTOR-WEB: www.ihned.cz

Zdroj:HN
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů