Rozvoj železniční a vodní dopravy ve Vietnamu
Železniční síť je dlouhá cca2600 km a tvoří ji 7 jednokolejných tratí. Nejdelší a nejdůležitější je spojnice Hanoj - Ho Či Minovo Město v délce1730 km. Vietnamské železnice využívají celkem 1790 železničních mostů, 24 kombinovaných mostů (pro železniční i silniční dopravu) 39 tunelů a 278 železničních stanic. Kolem 70 % z celkového množství železničních mostů je ve špatném stavu, který ohrožuje bezpečnost železniční přepravy zejména během záplav. Většina z celkového vozového parku cca 400 lokomotiv a 4700 vagónů je stará a opotřebovaná. Vagóny jsou již ve Vietnamu běžně vyráběny.
Vietnamské železnice plánují v příštích letech především další zlepšení bezpečnosti tratí, modernizaci signalizace a zabezpečení silničních přejezdů. Na jihu budou postaveny nové trati o délce123 km(Di An-Loc Ninh) a92 km(Bien Hoa-Vung Tau) za110 mil. USD. VŽ plánují propojení své železniční sítě na Transasijskou magistrálu, která bude spojovat Čínu, Vietnam, Laos, Kambodžu, Thajsko, Singapur a Barmu. Vietnamský úsek bude dlouhý2100 km.
V roce 2011 byla zahájena výstavba městské kolejové dopravy v Hanoji. Kolejový systém má být veden nad městem, jeho délka má být25 km a má mít tři hlavní terminály ve čtvrtích Ngoc Hoi, Gia Lam a Yen Vien. Výška systému se má pohybovat mezi 8 až15 metry a bude obsahovat protihlukové zábrany, neboť kolejové soupravy se mají pohybovat rychlostí 60 -80 km/h. Několik 15 až 21 podlažních budov má obsluhovat celkových devět terminálů systému. V těchto budovách se budou nacházet multifunkční kancelářské a komerční prostory a obchodní centra. Plánovaná kapacitní přeprava systému je 30 000 cestujících/hod. Celkové náklady na vybudování systému jsou odhadovány na 19 mld. VND (cca 1 mld. USD).
Velké příležitosti nabízí také projekt výstavby metra v Ho Či Minově Městě, který spravuje samostatně administrativa města (konkrétně HCMC Urban Railway Management Unit). Projekt zahrnuje výstavbu sedmi podzemních linek s celkovou délkou107 km do roku 2020. Celkový rozpočet projektu je odhadován na 6 mld. USD. Výstavba jednotlivých linek bude financována separátně především prostřednictvím úvěrů poskytnutých v rámci oficiální rozvojové pomoci. První linku (Ben Thanh-Suoi Tien) v celkové hodnotě 2,2 mld. USD financuje Japonsko a práce na výstavbě železničního depa pro tuto linku byly zahájeny již v roce 2009. Linka č. 2 (Ben Thanh-Tham Luong) v hodnotě 1,25 mld. USD bude vybudována ve spolupráci s Německem. Její výstavba bude financována úvěrem německé KfW Bank, Evropské investiční banky a Asijské rozvojové banky. Linka č. 5 (Saigon-Can Giuoc) v délce15 km a linky č. 6 (Ba Queo-Phu Lam) v délce6 km bude financována z prostředků španělské rozvojové pomoci. Španělsko již uvolnilo3 mil. EUR na vypracování studií proveditelnosti pro tyto dvě linky. O linku č. 4 projevilo zájem Rusko, Čína a v minulém roce také Česká republika.
Vietnam disponuje poměrně rozsáhlou říční sítí, která je využitelná zejména pro levnou nákladní dopravu. Na severu se jedná o Rudou řeku (cca2 500 km), na níž je v současné době v provozu 5 přístavů. V jižní části země je nejvýznamnější systém řeky Mekongu (30 přístavů), který je poměrně intenzivně využíván. Většina vodních cest je však neudržovaná a zvláště v období sucha je jejich splavnost velmi problematická.
Ve Vietnamu existuje 8 mořských přístavů, z nichž pouze 3 mají mezinárodní význam. V jižní části země se jedná o Saigon Port (Ho Či Minovo Město), střední Vietnam využívá přístav v Danangu a severní části slouží přístav v Haiphongu. Cílem vlády je rozšíření všech stávajících přístavů a vybudování nového cca 80 km od Haiphongu v zátoce Cai Lan.
ZDROJ: www.businessinfo.cz, kráceno