Elektromobil Super El II, elektrická přestavba ŠKoda Superb
Elektrická přestavba Škody Superb byla v našem magazínu mnohokrát zmíněna, ale dosud jsme jí nevěnovali samostatný článek. A dnes to konečně můžeme napravit. Vyzpovídali jsme proto Jaromíra Marušince, předsedu Asociace elektromobilového průmyslu a zároveň a duchovního otce projektu.
foto: VUT Brno
Jak vlastně příběh Super El II, jak se dnes vozidlo oficiálně nazývá, začal? "Před dvěma a půl lety mě štvalo, že není žádné elektrické auto. Nikdo pořádně nic neměl, nic se nedalo dovézt, a když, tak s hroznými parametry," vzpomíná Marušinec. "Přitom už byly k dispozici baterie i elektromotory, a tak jsem začal hledat někoho, kdo by mohl zvládnout elektrické auto postavit".
Od začátku bylo jasné, že půjde o přestavbu nějakého běžně prodávaného modelu. Protože nevyšly granty na zakoupení vozu, zkusil Marušinec dar. Trvalo dalšího půl roku najít ty správné lidi ve společnosti Škoda Auto, kteří by na možnost darovat škole vůz pro přestavby na elektromobil na vývojové účely "slyšeli".
To se nakonec podařilo a škola získala starší model Škoda Superb druhé generace. Většina prací se odehrávala ve firmě EVC Group v Hulíně. Jedním z problémů byla podle Marušince elektronika.
"Báli jsme se množství toho, všech těch řídících jednotek spalovacího motoru, nevěděli jsme jak vůbec donutit auto aby ožilo. Nechtěli jsme to tlačit přes piráty, a tak jsme oslovili nadšence ve Škodovce, kteří v té době chtěli dělat elektromobil, ale ještě nebyla správná doba," říká Marušinec.
Ti nakonec dodali použitelnou řídící jednotku e-gateway nahrazující spalovací motor, díky které měl Marušinec a jeho tým vyřešen jeden z prvních nejsložitějších problémů. Později se objevily chyby v chování e-gateway a protože byl pro Marušince a jeho tým uzavřený, nahradili ho vlastním systémem, který nahradil řídící jednotku spalovacího motoru.
Podstatná část práce pak připadla na zmíněnou firmu EVC Group, která se zabývala především konstrukcí pohonu, měničů BMS a bateriemi. Martin Solař pak vymyslel většinu mechanicko-elektrických částí. BMS bylo použito od společnosti MGM-Compro, baterie LiFeYPO4 od společnosti ThunderSky, nyní Winston.
Výhodou byla i skutečnost, že Tomáš Čudrnák, šéf EVC Group, je zároveň úspěšným majitelem společnosti Pilana Knives, takže tým má k dispozici všechny zručné pracovníky, obráběcí NC nástroje, lasery a lisy, které by si snad mohl přát. Podle Marušincova odhadu se na projektu od začátku do pojízdné verze strávilo 10 člověkoměsíců. Za rok bylo auto pojízdné a bylo představeno na brněnském Autosalonu 2010.
Většinu dalšího roku pak trvalo schvalování a homologace. To byla druhá velká překážka, které musel tým čelit. "Tady se zase nabídli lidé z TUV-SUD Czech a STK Slatina, že nám s homologací, testy a uvedením do provozu pomohou, co jsme velmi rádi přijali," přiznává Marušinec.
Dále a fotografie na:http://www.hybrid.cz/predstavujeme-cesky-elektromobil-super-el-ii
ZDROJ:hybrid.cz