Bez podpory státu jsou ekovozy jen pro image
Elektromobily nebo hybridní automobily se mohou pochlubit nízkou spotřebou i emisemi. Alespoň těmi přímými, protože emise vypouštěné elektrárnami při výrobě potřebné energie se zatím příliš neřeší. Minimálně je ve svých propagačních materiálech automobilky vyrábějící tyto ekologické vozy raději nezmiňují.
Spojení spalovacího motoru s elektromotorem, speciální převodovky, balíky baterií nebo technologie, které umožní rychlé dobíjení vozů ze zásuvky, jsou zatím poměrně drahé. Vždyť elektromobil velikosti Škody Citigo dnes přijde na milion korun. Podobně stojí Toyota Prius Plug-In Hybrid. Ta má alespoň velikost už běžného vozu nižší střední třídy a tím je využitelná i pro rodinné cestování. I tak ale musíte počítat s tím, že potřebujete doma garáž se zásuvkou a totéž v místě, kde pracujete. Jinak ji prakticky nejste schopni každodenně využít. Přitom za cenu tohoto ekologického vozu se už dostáváte do kategorií, kde si můžete vybírat a uvažovat, proč si raději nepořídit slušivý kabriolet nebo sedan luxusní značky. Vlády v řadě evropských zemí to řeší štědrými dotacemi. Majitelé ekologických aut dostávají slevu na dani, na mýtném nebo přímo peněžitou podporu dosahující v řadě případů až několika tisíc eur. To pak dělá takový vůz výrazně dostupnějším. V Česku zatím tak ová podpora neexistuje. Bez ní si takové vozy pořídí ti, kterým jde jen o image.
AUTOR: Jan Markovič