Tři kraje dostanou možnost získat peníze na alternativní dopravu
Moravskoslezský, Jihomoravský a Ústecký kraj zřejmě příští rok dostanou možnost čerpat z výzvy, ve které bude miliarda korun, prostředky na takzvanou alternativní dopravu. Města, obce či dopravní podniky by za tyto peníze mohly stovky autobusů, které dnes jezdí většinou na naftu, vyměnit za autobusy na stlačený plyn (CNG) nebo elektřinu. Novinářům to dnes v Ostravě řekli ministr životního prostředí Tomáš Chalupa (ODS) a ředitel Úřadu Regionální rady Moravskoslezsko, která rozděluje evropské peníze, David Sventek. Program ještě musí schválit Evropská komise.
"Předpokládáme, že to vyvrcholí v prosinci definitivním schválením, tak abychom mohli na začátku roku vypsat výzvu určenou pro tyto regiony," řekl Chalupa. Komise podle něj nesouhlasila s plošnou podporou, ale jen s podporou těch regionů, které mají parametry aglomerací a kde je situace nejhorší.
Sventek, který je lídrem ODS pro krajské volby, řekl, že největší smysl by mělo, kdyby se podařilo přeměnit třeba celou dopravu v jednom městě. Kdyby se podle něj třeba Opava rozhodla přejít od nafty na CNG, znamenalo by to skutečně velký projekt, ale mělo by to pozitivní dopady nejen na ovzduší. "Je ověřeno, kolik tun se ušetří na exhalacích, ale druhý velmi pozitivní efekt by byl v provozních nákladech, protože náklady na to palivo jsou na polovině nákladů nafty," řekl Sventek.
Nákup samotných autobusů však nestačí, protože je třeba vybudovat i síť plniček plynu nebo dobíjecích zařízení. Podpora by tak směřovala také na infrastrukturu. Sventek řekl, že i proto se bude snažit vyjednat vyšší podporu, než je minimálních 40 procent nákladů, které EU uhradí.
Sventek uvedl, že o podpoře alternativní dopravy jedná s Evropskou komisí už rok. "Na posledním monitorovacím výboru Operačního programu Životní prostředí jsme dostali první zelenou. Na prosincovém monitorovacím výboru to musíme dohnat ke schválení," řekl Sventek.
Uvedl, že Regionální rada Moravskoslezsko už podpořila dopravu 900 miliony korun. Dotace tvořila 40 procent nákladů, celkem se tedy v Moravskoslezském kraji do nákupu nových tramvají, trolejbusů a autobusů investovalo zhruba 2,5 miliardy korun a pořídilo 213 vozidel. Pokud by při získávání peněz byl Moravskoslezský kraj opět úspěšný a získal by ze slibované miliardy například 600 milionů korun, bylo by za to podle Sventka možné nakoupit 100 až 150 vozidel na CNG.
Vlastimil Vyplel