Technologie, která snižuje hmotnost aut
Současný světový trend nutí automobilové společnosti k tomu, aby jejich automobily byly úsporné a přívětivé pro životní prostředí. Jedním ze snadnějších kroků vedoucích ke snížení emisí a spotřeby je redukovat co možná nejvíc hmotnost aut. K tomu by mohla napomoci technologie vstřikování plastů nazvaná Mucell, která vede ke snížení jejich celkové hmotnosti.
Na potenciál nového výrobního postupu vsadila také firma Witte Automotive Nejdek, producent zamykacích systémů a klik pro automobilový průmysl, když v současnosti jeho prostřednictvím zahájila sériovou produkci některých plastových součástí. Díky takzvanému mikrobuněčnému pěnovému tvarování budou díly lehčí a sníží se i objem použitého materiálu. Dveřní kliky s výztuhami vyrobenými novým způsobem bude Witte dodávat automobilkám, které jsou jeho zákazníky.
Jak si představit novou technologii?
Technologii Mucell neboli mikrobuněčné pěnové tvarování vymysleli chytré mozky vědců z MIT (Massachusetts Institute of Technology) a americké firmy Trexel. "Podstatou nové technologie vstřikování plastů je vstřikování neaktivních plynů (dusík, oxid uhličitý) ve formě superkritických fluidů (SFC) do tekutého plastu. V závěru procesu dojde k vytvoření pórovité struktury milionů plynových bublinek o velikosti 5 až 50 mikrometrů. Takto vyrobený plast zachovává téměř stejnou pevnost jako jeho obyčejný protějšek. Jednoduše lze mikrobuněčnou strukturu našich výztuh dveřních klik přirovnat k oblíbené bublinkové čokoládě," vysvětluje David Svoboda, vedoucí úseku Plasty Witte Automotive v Nejdku. A doplňuje: "Po testech v Německu u dodavatele a v naší zkušebně jsme vyrobili první vzorky a nyní jede produkce ekologičtějších a lehčích výztuh dveřních klik pro zákazníka na plný plyn."
Nová technologie pomůže mimo jiné snížit hmotnost dílů a zkrátit výrobní cyklus. Plasty z Nejdku si do budoucna zachovají stejnou pevnost, budou však díky své pórovité struktuře lehčí o zhruba 8 až 15 %, uvedl Svoboda. Výrobní postup je vhodný pro produkci velkoobjemových a silnostěnných dílů. Dalšími klady jsou například větší stabilita výrobního procesu, snížení zátěže lisovacího stroje či omezení deformací dílů. "Zanedbatelný není ani fakt, že výroba je šetrnější k životnímu prostředí," dodal.
Společnost Witte patří k největším zaměstnavatelům v kraji, pracuje v ní kolem 1400 lidí. Firma realizovala 89 % obratu s automobilkami Volkswagen, Volvo, Audi, BMW, GM či Ford.
"Čokoládový" potenciál
O technologii Mucell se ve světě ví už od roku 1995. A právě posledně jmenovaná společnost se o její zařazení do výrobního procesu zajímala jako jedna z prvních. Americká automobilka Ford tak chce i s pomocí odlehčeného plastu plnit svůj závazek snížit do roku 2020 celkovou hmotnost malých automobilů o minimálně 100 kg a o 300 kg u velkých vozů.
"Když jsem poprvé uviděl tento plast pod mikroskopem, pomyslel jsem si, že vypadá jako čokoládové tyčinky. Zatímco bublinky v čokoládě mění vnímání její chuti, v Mucell plastu snižují hmotnost a tím výrazně přispívají ke snížení emisí a spotřeby paliva," říká dr. Carsten Starke, technický expert Evropského výzkumného střediska Fordu.
Ford není jediný, kdo se o Mucell plasty zajímá. O testování plastu už projevily vážný zájem například takové automobilky, jako jsou Mazda nebo Cadillac.