Automobilový trh potáhnou rozvíjející se ekonomiky
V následujících pěti letech budou hlavními kritérii při výběru automobilu jeho spotřeba (92 % respondentů), bezpečnost (78 %), komfort (77 %) a ekologičnost (71 %). Motoristé ze zemí TRIAD (západní Evropa, Japonsko a Severní Amerika) se přitom přeorientovávají na menší, efektivnější a ekologičtější auta. Naopak zákazníci v rozvíjejících se ekonomikách zemí BRIC (Brazílie, Rusko, Indie a Čína) dávají přednost větším a luxusnějším automobilům vyšší třídy. Právě země BRIC se tak stanou tahounem automobilového průmyslu. Údaje vyplývají z aktuální studie celosvětové sítě poradenských společností KPMG Global Automotive Executive Survey 2013, která zjišťovala názory dvou set manažerů z automobilového odvětví.
Poptávka po automobilech na většině vyspělých trhů klesá. V Evropě se za rok 2012 prodalo přibližně o milion vozů méně než v roce 2011. Je to důsledek přetrvávající ekonomické recese, stoupajících cen pohonných hmot a tendence omezovat automobilovou dopravu ve městech.
Pozornost automobilek se obrací na rostoucí střední třídu v nově vznikajících ekonomikách BRIC, tedy v Číně, Indii, Brazílii a Rusku. Největší potenciál přitom čtyři manažeři z deseti vidí v jihovýchodní Asii. V roce 2018 by země BRIC měly dosáhnout 50% podílu prodejů na celosvětovém trhu. Navíc by do tří až pěti let měly významný objem automobilů i vyvážet, zatímco nyní téměř veškerá jejich produkce míří na jejich domácí trhy.
Těmto preferencím odpovídají i očekávání růstu jednotlivých trhů. V západních zemích spotřebitelé upřednostňují menší, efektivnější a ekologičtější auta. Jejich stoupající oblibu předpokládá 58 % respondentů. Největší poptávka směřuje na menší typy automobilů, tedy malá a mini auta. Poroste i význam levnějších modelů aut, jejichž nabídku většina automobilek posiluje.
Naopak v rozvíjejících se ekonomikách jsou trendem větší, sportovní a terénní vozy, víceúčelové automobily apod., bez ohledu na dopady na životní prostředí. Nárůst poptávky po těchto typech očekává 66 % respondentů.
SOUMRAK ELEKTRICKÝCH AUT?
Hlavním trendem do roku 2025 zůstává pro tři čtvrtiny respondentů elektromobilita. Přesto dochází k odklonu od čistě elektrických vozů k hybridním verzím, které budou podle 36 % manažerů již za pět let nejpřitažlivější kategorií. Investice do tzv. plug-in hybridů (čili automobilů využívajících kromě klasického vznětového motoru také elektrický pohon) plánuje navýšit 24 % firem. Do primárně bateriových technologií přitom investuje pouhých osm procent. Největší prostředky tak automobilky investují do zmenšování spalovacích motorů. Již nyní tuto změnu do svých výrobních plánů zahrnuje 29 % automobilek, včetně 40 % z Číny.
Podíl elektromobilů by pak v příštích 15 letech neměl na většině trhů překročit 15 procent. V Evropě se v roce 2027 očekává dokonce pouze šestiprocentní podíl elektromobilů na celkových prodejích aut.
ZDROJ: MODERNÍ ŘÍZENÍ