Volvo vyvinulo materiál pro ukládání elektrické energie

Mohou z něj být vyráběny díly karoserie....

15. listopadu 2013
Volvo vyvinulo materiál pro ukládání elektrické energie

Automobilka Volvo vyvinula revoluční koncept lehkých konstrukčních prvků pro skladování energie, které by mohly zlepšit energetickou spotřebu elektrických vozidel budoucnosti. Materiál, který se skládá z uhlíkových vláken, nanostrukturovaných baterií a superkondenzátorů, umožňuje skladování energie při nižší hmotnosti a menším potřebném prostoru ve vozidle, přináší nákladově efektivní konstrukční možnosti a je šetrný k životnímu prostředí.

Tohoto projektu, financovaného v rámci výzkumného projektu Evropské unie, se jako hlavní akademický partner účastnila Královská univerzita v Londýně spolu s osmi dalšími významnými subjekty. Společnost Volvo byla jedinou automobilkou, která se na projektu podílela. Projektový tým identifikoval, jak by bylo možné reálně vyřešit velkou hmotnost, značné rozměry a vysoké náklady spojené s bateriemi dnes běžně používanými v hybridních a elektrických automobilech při zachování efektivní kapacity síly a výkonu. Výzkumný projekt trval více než 3,5 roku a nyní je realizován v podobě automobilových panelů v experimentálním voze Volvo S80.

Průlom
Odpověď byla nalezena v kombinaci uhlíkových vláken a polymerní pryskyřice, která vytváří velmi pokročilý nanomateriál, a konstrukčních superkondenzátorů. Nová baterie je shora a zdola obklopena zesílenými uhlíkovými vlákny, která jsou tvarována a formována podle rámu vozidla, jako jsou například výplně dveří, víko zavazadlového prostoru a podběhy kol, což výrazně šetří prostor. Laminát z uhlíkových vláken se nejprve vrství, tvaruje a poté vytvrzuje v peci, kde ztuhne a ztvrdne. Superkondenzátory jsou integrovány do povrchové vrstvy komponent. Tento materiál lze využít pro ukládání a nabíjení energie v celém vozidle, kde nahrazuje stávající komponenty. Materiál se nabíjí pomocí regenerace brzdné energie ve vozidle nebo zapojením do elektrické rozvodné sítě. Poté předává energii do elektromotoru a vybíjí se na základě spotřeby energie v celém vozidle. Tento materiál nejen nabíjí a ukládá energii rychleji než konvenční baterie, ale že je také pevný a poddajný.

Dosavadní výsledky
Volvo zatím vytvořilo dva díly pro testování a vývoj. Jedná se o víko zavazadlového prostoru a kryt tlakové komory, které se testují v modelu Volvo S80. Víko zavazadlového prostoru je funkční, elektricky poháněná součást karoserie vozu, ve které se ukládá energie. V budoucnu by podobné díly mohly zcela nahradit standardní akumulátory. Uvedený díl je dokonce lehčí než běžné víko zavazadlového prostoru a představuje tedy úsporu z hlediska objemu i hmotnosti, zatímco akumulátory hmotnost vozidel zvyšují. Očekává se, že úplná náhrada stávajících komponentů elektromobilů novým materiálem by mohla snížit celkovou hmotnost o více než 15 %.

Zdroj: www.ifleet.cz

Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
Electrolux - domácí spotřebiče
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů