Na Šumavě je nová část cyklostezky za 23 mil. Kč
Na Šumavě slouží ode dneška turistům nový 4,2 kilometru dlouhý úsek cyklostezky z Velkého Boru do Mechova u Srní. Dřív než cyklisté ji ale využijí běžkaři, neboť trasa se v zimě udržuje. Je součástí budované cyklostezky, jež má ve finále v délce kolem 25 kilometrů spojit Železnou Rudu a Srní. Po etapách ji už čtyři roky staví správa Národního parku Šumava, řekl dnes ČTK manažer projektu Josef Jiřička ze správy parku. Zatím se podařilo postavit přes 16 kilometrů cyklostezky na zhruba 70 milionů korun, část podpořila EU.
Nově otevřená část cyklostezky vede většinou po historické cestě, částečně po lukách. Zcela nový je půlkilometrový úsek, který tvoří opěrnou stěnu podél novodobé silnice. "Zde je vozovka vedena 3,5 metru nad silnicí a kvůli bezpečnosti je opatřena zábradlím. Při stavbě byla použita na Šumavě ojedinělá technologie, která mimo jiné dovolí, aby v čele stěny mohla růst tráva a svah byl později zelený," popsal Jiřička.
Nový úsek začíná ve Velkém Boru u cesty přes Novou Studnici a Zelenou horu do Javoří Pily, končí v Mechově u plavebního kanálu. Většinou je stezka tři metry široká. Součástí je také v Mechově nové parkoviště pro 15 osobních aut, další dvě místa jsou pro zdravotně postižené. Letošní stavba přišla na 23,1 milionu korun, z toho stavební práce byly 22,3 milionu. EU podpořila stavbu z 60 procent v přeshraničním programu.
První pětikilometrovou část stezky z Gerlovy Huti do Nové Hůrky správci parku postavili v roce 2006 díky dotaci z programu EU Interreg IIIA za víc než 18 milionů korun jako vůbec první samostatný jízdní pás pro cyklisty v parku. Loni následovalo otevření sedmikilometrového úseku od Vysokých Lávek do Velkého Boru, na půlce cesty mezi Prášily a Srním. Stavbu za 30 milionů korun opět podpořila EU.
Tyto dva úseky na sebe zatím nenavazují. Chybějící část mezi Novou Hůrkou a Vysokými Lávkami se zatím nestaví kvůli náročnější projektové přípravě. Desetikilometrový úsek se rozdělil na dvě části. Do konce roku by měl park podle Jiřičky dostat stavební povolení na trasu mezi Vysokými Lávkami a Skelnou. "Poslední část ze Sklené do Nové Hůrky na projektování teprve čeká," doplnil. Park bude i na zbytek stavby usilovat o dotace, a to z Operačního programu Životní prostředí.