Při delších plavbách na plachetnici se dostáváme do potíží. Začíná se nám nedostávat elektrické energie. A dnes již jsme bez elektřiny na lodi ztraceni. Doslova i do písmene, protože baterie v ruční GPS nám dlouho nevydrží.
Jak zajistit na palubě dostatek energie?
Spotřeba elektrické energie
Protože již víme, jak si vypočítáme spotřebu elektrické energie, můžeme se pustit do výpočtů průměrné denní spotřeby. K čemu budeme toto číslo potřebovat? Je důležité pro to, abychom si mohli naplánovat, kolik musíme , abychom si mohli naplánovat, kolik musíme elektřiny do baterií dodat každý den a jakou kapacitu mají mít baterie, které použijeme. Po všech výpočtech budeme vědět, kolik máme na palubu instalovat solárních panelů, jestli použít větrný generátor, nebo jestli se spokojíme pouze s normálním generátorem či dobíjením motorem.
Spotřebič
|
Spotřeba
|
Počet hodin v provozu
|
Celková spotřeba za den
|
Autopilot
|
4 A
|
12 h
|
48 A/h
|
Mapový ploter
|
0,75 A
|
24 h
|
18 A/h
|
Vysílačka VHF, CD
|
2 A
|
5 h
|
10 A/h
|
Lednice
|
4 A
|
10 h
|
40 A/h
|
Radar standby
|
0,8 A
|
8 h
|
6,5 A/h
|
Radar transmit
|
2,5 A
|
1 h
|
2,5 A/h
|
Ventilátor 2x
|
2 A
|
5 h
|
10 A/h
|
Poziční světla LED 3x
|
0,3 A
|
8 h
|
2,4 A/h
|
Světla v podpalubí LED 8x
|
0,8 A
|
3 h
|
2,4 A/h
|
Celkem za 24 h
|
139,8 A/h
|
Tato tabulka by měla samozřejmě být mnohem podrobnější, na lodi je spotřebičů mnohem více. Pro ukázku však postačí. Je zde jasně vidět, že spotřeba je velmi vysoká a budeme potřebovat nejen vysokou kapacitu baterií, ale i mnoho energie na jejich dobíjení.
Již jsme zde mluvili o dobíjení baterií pomocí hlavního lodního motoru. Má několik nevýhod. Tou první je veliká hlučnost a vibrace lodi při dobíjení. Nejezdíme na plachetnicích proto, abychom několik hodin za den poslouchali vrčící motor. Druhou nevýhodou je vysoká spotřeba paliva. Motor má přemíru výkonu a spotřebu se nám nepodaří srazit pod cca 1,5 l paliva na hodinu. Stále spotřebujeme zbytečně téměř 5 litrů paliva za den. Je zde samozřejmě jedna možnost, jak zkrátit dobu nutnou k dobíjení a tou je instalace výkonějšího alternátoru. Například výrobce Yanmar dodává ke svému motoru o výkonu 40 Hp standardně alternátor 60 A, za příplatek však dodá i alternátor 80 A. Stále však jde o značně nehospodárné dobíjení, které navíc zbytečně snižuje životnost motoru.
Nejběžněji využívanými alternativními zdroji elektrické energie je energie větru a slunce. Předpokládám, že každý se již nejméně jednou v životě setkal s jachtou, vezoucí solární panely, nebo větrný generátor. Nevýhodou těchto zdrojů je malý výkon. Neházejme však hned flintu do žita. Je příliš brzy.Pokud bychom chtěli zásobit jachtu pouze energií ze solárních panelů, budeme potřebovat velkou plochu a navíc nebude zásobování spolehlivé. Vezmeme-li v úvahu solární panely německé firmy Solara, model SM 225, který každý dává 3 A (8 hodin plného výkonu za den), potřebovali bychom jich 6 k pokrytí denní spotřeby. Situace však bude ještě horší. Těžko totiž můžeme počítat se 100% výkonem po dobu 8 hodin. Realističtější odhad je 50% výkonu. Potom bychom počet panelů museli zdvojnásobit. Rozměry jednoho panelu jsou přitom 80 x 64,5 cm. Zásobit celou jachtu energií ze solárních panelů se nám tedy nepodaří. Na palubu umístíme maximálně 4 panely těchto rozměrů. Ty nám dokáží za den dodat (při 50% výkonu) 48 A/h, což je třetina naší spotřeby. Někdo může říci, že je to málo, je to však výrazně více než nic.