Francie z paluby lodi: to je klid, pohoda a výjimečná krajina...
Francie z paluby lodi: to je klid, pohoda a výjimečná krajina...
Každý rok se zhruba 160 000 turistů vydá objevit pohodovou říční turistiku na největší evropskou síť splavných vodních cest - do Francie.
Různorodé splavné vodní cesty ve Francii měří celkem 8500 km a propojují všech 5 největších francouzských řek (Seinu, Loiru, Garonnu, Rhônu et Rýn) sítí říčních kanálů, které jsou ideální pro říční turistiku. Na palubě obytné lodi (pénichette), kterou můžete řídit sami, život utíká klidněji a pomaleji, tak jak pluje loď - nikdy rychleji než 10 km/h, proto pasažéři většinou úplně zapomenou na hodinky i na mobilní telefony. V tomto tempu je jednoduché odpočívat, číst si, opalovat se, v klidu připravovat jídlo, zahrát si karty, nebo vyjet na výlet na kole do okolí a zastavit se ve vinařství pro lahodný mok k večeři.
Milovníci přírody se nebudou nudit při plavbě po průzračné řece Doubs, která má divoké přírodní břehy. Mohou se také projet na pramicích s plochým dnem v labyrintu odvodňovacích kanálů "zelených Benátek" marais Poitevin na sever od La Rochelle, nebo se vydat za divokými plameňáky a koňmi do oblasti Camargue v Bouches-du-Rhône. V Amiens Vás překvapí spletité kanály okolo "plovoucích zahrad - hortillonnages". Soustava kanálů a ostrůvků byla vytvořena už Římany před dvěma tisíci lety ve zdejších bažinatých ramenech řeky Somme. Jedná se o kousky obdělávané země, které dávají úrodu třikrát do roka. Z paluby lodi uvidíte krajinu z jiného úhlu a budete míjet mnohé tiché svědky minulosti - staré brody, mlýny se zastavenými mlýnskými koly, malebné vesničky spící kolem kostela, hrady přilepené na vrcholcích skal...
Z vodní hladiny se zdají i města majestátnější. Např. Seina je opravdový přírodní bulvár, z její hladiny můžete obdivovat všechny významné památky v Paříži (Notre-Dame, Louvre, Eiffelovu věž...).
Ve Štrasburku Vás okouzlí čtvrť Malá Francie/Petite France, kterou protíná sít kanálů, která si zachovala mnoho středověkých mostů a historické roubené domy, jejich okna jsou lemovaná záplavami muškátů.
Den na lodi ubíhá v poklidu, ale vzrušující momenty zažijete zejména při průjezdu zdymadly. Ačkoliv k řízení obytné lodi není nutné žádné oprávnění, k průjezdu zdymadel je přece jen potřeba maličko zručnosti. Začátečníci se snaží nenarážet bokem lodi do břehů, zkušenější pak využívají příležitosti k družnému rozhovoru s obsluhou zdymadla.
Vodní turista se stává turistou suchozemským, když opouští loď a vydává se na prohlídky okolí, zejména když si s sebou veze kolo. Někomu stačí dojít si na břeh na nákup a prohlédnout kostel, případně poklábosit s místními a projít se v okolí přístavu. Jiní se vydávají na výpravy do okolí na kole, např v Alsasku slavný oltář v Issenheimu nebo do muzea v Colmaru, v Bourgundsku na prohlídku cisterciáckého opatství ve Fontenay nebo v Languedoc-Roussillonu na návštěvu středověkých měst Aigues-Mortes a Carcassonne.
V současné době probíhá realizace velkého programu na úpravu splavných vodních cest a jejich okolí, který čítá mimo jiné výstavbu a opravu cyklostezek, vytvoření nabídky volnočasových aktivit či ubytování v soukromí v původních strážných domech u zdymadel atd. Nábřeží, staré budovy a průmyslové areály se přestavují na přístaviště. Např. 242 kilometrů Burgundského kanálu/canal de Bourgogne už má systém navigačních panelů, které turisty na lodích seznamují se zdejšími památkami, upozorňují na obchody a restaurace, slavnosti a výstavy, které se v okolních vesnicích v letním období konají.
ZDROJ:http://cz.franceguide.com/