Povodňová ochrana a připravovaná legislativa
Především novelou vodního zákona, která vejde v  účinnost 1. srpna letošního roku, se zabýval odborný seminář s názvem  Hydrologické a klimatické extrémní situace, který se uskutečnil v rámci  Watenvi. Nejpodstatnější změny ve vodním zákoně se týkají nového procesu  plánování v oblasti vod, jeho hodnocení, zjednodušení některých  správních řízení apod.  
V novele se odrazí směrnice Evropského  parlamentu a Rady 2007/60/ES o vyhodnocování a zvládání povodňových  rizik. Současně se připravuje i změna celé řady souvisejících vyhlášek,  včetně vyhlášky o stanovování záplavových území a vyhlášky o plánování.  Po zkušenostech z povodní v roce 2009 bude také upraven  metodický pokyn  pro hlásnou a předpovědní povodňovou službu. Hovořilo se také o  postupné implementaci povodňové směrnice o vyhodnocování a zvládání  povodňových rizik, jež vejde v platnost spolu s novelou vodního zákona  (1.8.2010). Pro vymezení oblastí s významným povodňovým rizikem již  existuje metodika. "Musíme vymezit úseky s významným povodňovým rizikem,  a to do 31.12.2011 a následně pro tato území vypracovat mapy nebezpečí a  povodňových rizik (do 22.12. 2013). O dva roky později mají být hotovy  plány pro zvládání povodňových rizik. To znamená, že do šesti let má ČR  navrhnout opatření jak snížit možná rizika daných území," řekl Josef  Reidinger, vedoucí oddělení ochrany před povodněmi MŽP. 
Zavedení povodňové směrnice bude mít pro  ČR, kromě rozšíření povinností vůči Evropské komisi, přínosy v  oblastech, kterými se u nás povodňová ochrana příliš  nezabývala. Bude  vyžadován větší důraz na spolupráci a sjednocení přístupů v  mezinárodních povodích. Také se počítá se zapojením širší odborné  veřejnosti do procesu plánování  a se zohlednění ochrany  kulturního  dědictví a ochrany před průmyslovým znečištěním. V neposlední řadě bude  potřebné větší propojení s územním plánováním a systematické a efektivní  navrhování protipovodňových opatření v rámci ucelených povodí. Právě  implementace "povodňové" směrnice je nyní důležitým úkolem MŽP jako  ústředního povodňového orgánu.
Vodní zákon mimo jiné hovoří o záplavovém  území a jeho aktivní zóně. Dříve nesměl  vlastník nemovitost, která  stála v aktivní zóně, opravovat. Nyní novela vodního zákona počítá s  tím, že nemovitost může opravovat, ale nesmí zhoršovat průtokové poměry  toku. Například by stavbu neměl rozšiřovat napříč údolím. "Pokud má  člověk nemovitost v záplavové zóně, nemůže ho nikdo z tohoto území  vymístit. Problém je v tom, že  lidé jsou zvyklí na prostředí, v němž  roky žijí. Proto je nutno zvažovat, zda vymístit nemovitost z rizikového  území nebo zvolit lokální ochranu - postavit val či mobilní stěny.  Situaci v některých lokalitách je třeba řešit v rámci celého povodí a  hledat lokality, kde je možné srážky zachytit. Je tedy třeba zvážit,  jestli by nebylo levnější vyplatit vlastníkovi peníze, aby si postavil  domek mimo rizikové území,"  dodal.
Na semináři byl také představen  Povodňový informační systém (POVIS), který zpřístupňuje získaná data a  pro nějž je připravena nová aplikace Záplavová území. Vše směřuje k  tomu, aby fungoval jednotný systém elektronické evidence záplavových  území, do které by byly přímo zapojeny kraje a obce s rozšířenou  působností, tedy ty úřady, které záplavová území stanovují. Odpadne tak  doručování záplavových území na MŽP, informace se do celorepublikové  databáze dostanou s minimálním zpožděním a budou odpovídat aktuálnímu  stavu. Dále byly v POVISu vytvořeny odkazy pro export dat veřejných  databází podle krajů, což usnadní tvorbu a aktualizaci digitálních  povodňových plánů krajů, ORP a měst. Jedná se o evakuační místa,  ohrožené objekty, ohrožující objekty, protipovodňová opatření, místa  omezující odtokové poměry a databáze stanovených záplavových území ve  vrstvách GIS. 
Rozvoj POVISu je také jednou z priorit  oblasti podpory 1.3.1 OPŽP, ze které lze požádat o dotaci na digitální  povodňové plány (dPP), aktualizace a naplňování databází Editoru dat  -  POVIS. 
