Konference o městském cyklismu: bicykl není jen pro chudé
Používání jízdního kola jako dopravního prostředku není určeno jen pro chudé. Jde totiž o jednoduchý a rychlý dopravní prostředek vhodný také pro bohaté lidi. To je základní poselství, které zaznělo v pátek v dánské metropoli Kodani z 16. ročníku konference Velo City, mezinárodního setkání expertů na rozvoj městské cyklistiky.
"To nejdůležitější na této konferenci je ukázat rozvojovým zemím, že používání bicyklů v bohatých zemích není údělem nejspodnějších vrstev obyvatelstva, ale všech tříd včetně bohatých," řekl agentuře AFP Adreas Röhl, šéf programu cyklistiky na kodaňské radnici a spoluorganizátor konference.
"Člověk může mít dobrý plat a přitom jezdit na kole", jako v Dánsku, kde na kole jezdí i ministři, zdůraznil Röhl. Připustil však, že je obtížné přesvědčit obyvatele rozvíjejících se zemí jako jsou Indie nebo Čína, aby vyměnili automobily, které tam platí za známku blahobytu, za jízdní kolo - symbol chudoby.
Ale i v průmyslově rozvinutých zemích, jako je Francie, je prý ze stejných důvodů obtížné po lidech na některých předměstích chtít, aby dali před autem, na které se zmohli, přednost kolu.
Konference Velo City 2010 se od úterý zúčastnila zhruba tisícovka odborníků, starostů a zástupců nevládních organizací. "Všechna města světa čelí stejným problémům: emisím CO2 z automobilových zplodin, přehuštěnému provozu, hluku a nezdravému prostředí," shrnul místostarosta Kodaně Bo Asmus Kjelgaard.