Prodej ošklivé zeleniny proti plýtvání potravinami
Ošklivá zelenina, která nesplňuje přísná kritéria na dokonalý vzhled, se na pultech řetězců objevuje už rok. Zákazníci si ji oblíbili a řetězce, které ji prodávají, také. Další obchody však o jejím zařazení do nabídky zatím neuvažují.
Před rokem začal Penny Market nabízet lidem šerednou zeleninu, tedy takovou, co je buď moc velká, malá, pokroucená či jinak prapodivně rostlá a kvůli tomu dříve končila na smetišti. Do prodeje nestandardních kousků se zapojil i Rohlík.cz a Tesco. Všichni si zájem zákazníků pochvalují a přidávají nové kousky, avšak nové obchodní sítě se do jejich prodeje nehrnou.
Penny Market vystavil tvarově vychýlenou zeleninu na pulty svých prodejen po celém Česku v polovině loňského srpna. Nestandardní cibule, mrkve, hrušky, česnek, papriku, okurky a brambory začal nabízet s minimálně desetiprocentní slevou pod názvem neobyčejné kousky a čekal, jak se ujmou. Zájem byl veliký, a tak k nim o dva měsíce přidal i brambory.
Projekt, který se snaží omezit plýtvání s potravinami, se mu vyplatil. Většina kupujících sice dává přednost klasickým "estetickým" kouskům, ale ošklivá zelenina přesto tvoří zhruba desetinu tržeb firmy. Řetězec ji tak nabízel po celý rok a po dvouměsíční přestávce, kdy ošklivé kousky z pole došly, ji v polovině července začal nabízet znovu.
"S prodejem jsme velmi spokojeni. Za celou dobu jsme prodali 2480 tun neobyčejných kousků. A od 10. července letošního roku, kdy jsme je nově označili jasnou etiketou a zařadili v prodejně do speciální sekce, jsme již prodali přes 400 000 kilogramů nové produkce," říká mluvčí Penny Marketu Monika Lebedová s tím, že zákazníci kupují nejčastěji brambory, mrkev a cibuli.
Zdroj: NSZM