Půlka lidí kupuje "bio". Neví ale, co to je
Téměř polovina českých spotřebitelů slyšela o biopotravinách. Co přesně označení
"bio" znamená ale naprostá většina lidí neví, jak vyplynulo z výzkumu GfK.
Téměř polovina českých spotřebitelů slyšela o biopotravinách. Co přesně označení "bio" znamená ale naprostá většina lidí neví, jak vyplynulo z výzkumu GfK.
AUTOR: Michaela Fričová
Necelá polovina respondentů (49 %) uvedla, že o biopotravinách již někdy slyšela, ale zatím snimi nemá zkušenost. Téměř stejně velký je podíl dotázaných, kteří podle svých slov biopotraviny čas od času kupují, ale nedělají to pravidelně (45 %).
Vyplývá to z on-line výzkumu, který včervenci letošního roku realizovala společnost GfK Praha. Cílem bylo zjistit spotřebitelskou zkušenost české veřejnosti sprodukty ekologického zemědělství. Dotázáno bylo celkem 500 osob ve věku od 12 let výše, vzorekrespondentů reprezentuje tzv. internetovou populaci ČR.
Navzdory stále se zvyšující poptávce po biopotravinách pouze čtyři procenta dotázaných kupuje tyto výrobky pravidelně. Odpověď "O biopotravinách jsem nikdy neslyšel" byla zaznamenána u dvou procent respondentů.
Pravidelný nebo občasný nákup biopotravin ve větší míře uváděly ženy, zatímco muži častěji volili odpověď "Slyšel jsem o nich, ale zatím jsem je nekoupil" (viz graf).
Bio mléko ano, čokoládu raději tradiční
Bioprodukty dotázaní podle svých slov nejčastěji preferují v kategoriích mléčných výrobků, pečiva, těstovin a ovocných šťáv. Naopak v případě cukrovinek, čokolády, kávy a čaje dávají přednost tradičním výrobkům před bioprodukty.
Kamenem úrazu se ukázalo být neporozumění pojmu "biopotraviny" mezi širokou veřejností. Jak vyplynulo zodpovědí na otázku "S kterými značkami biopotravin jste se na našem trhu setkal/a?", osmdesát procent dotázaných si žádnou konkrétní značku bioproduktů nedokáže vybavit. Další více než desetina respondentů (12 %) pod tento pojem zahrnuje značky, jež standardy ekologického zemědělství nenaplňují.
Označení "biopotraviny" je tedy pro spotřebitele evidentně lákavé. Skutečný nákup těchto výrobků je však rozhodně méně frekventovaný, než jak vyplývá zpředchozích odpovědí.
Výsledky výzkumu potvrzují, že budoucí preference produktů ekologického zemědělství vČR bude zvelké části záviset na mediální podpoře těchto produktů či konkrétních značek a na vzdělávání českého spotřebitele.
Bio ve světě
Biopotraviny v roce 2006 tvořily 0,35 % z celkové spotřeby potravin v ČR. Průměrná spotřeba na obyvatele a rok za biopotraviny byla vloni přibližně 74 Kč, což je zdaleka nejvíce ve východní Evropě.
Největší evropský trh s biopotravinami je v Německu (4,5 mld. eur), následuje Velká Británie, Itálie a Francie. Největší podíl biopotravin na spotřebě potravin má Rakousko (5,7 %) a Švýcarsko (4,5 %).
bio mánie. Trh s bioprodukty každoročně stoupá, zvyšuje se i povědomí mezi spotřebiteli. Více než polovina lidí si někdy biovýrobek koupila. Potřeba osvěty je ale stále vysoká, většina lidí totiž nedokáže vysvětlit, co přesně označení "bio" znamená.
AUTOR: Michaela Fričová
Necelá polovina respondentů (49 %) uvedla, že o biopotravinách již někdy slyšela, ale zatím snimi nemá zkušenost. Téměř stejně velký je podíl dotázaných, kteří podle svých slov biopotraviny čas od času kupují, ale nedělají to pravidelně (45 %).
Vyplývá to z on-line výzkumu, který včervenci letošního roku realizovala společnost GfK Praha. Cílem bylo zjistit spotřebitelskou zkušenost české veřejnosti sprodukty ekologického zemědělství. Dotázáno bylo celkem 500 osob ve věku od 12 let výše, vzorekrespondentů reprezentuje tzv. internetovou populaci ČR.
Navzdory stále se zvyšující poptávce po biopotravinách pouze čtyři procenta dotázaných kupuje tyto výrobky pravidelně. Odpověď "O biopotravinách jsem nikdy neslyšel" byla zaznamenána u dvou procent respondentů.
Pravidelný nebo občasný nákup biopotravin ve větší míře uváděly ženy, zatímco muži častěji volili odpověď "Slyšel jsem o nich, ale zatím jsem je nekoupil" (viz graf).
Bio mléko ano, čokoládu raději tradiční
Bioprodukty dotázaní podle svých slov nejčastěji preferují v kategoriích mléčných výrobků, pečiva, těstovin a ovocných šťáv. Naopak v případě cukrovinek, čokolády, kávy a čaje dávají přednost tradičním výrobkům před bioprodukty.
Kamenem úrazu se ukázalo být neporozumění pojmu "biopotraviny" mezi širokou veřejností. Jak vyplynulo zodpovědí na otázku "S kterými značkami biopotravin jste se na našem trhu setkal/a?", osmdesát procent dotázaných si žádnou konkrétní značku bioproduktů nedokáže vybavit. Další více než desetina respondentů (12 %) pod tento pojem zahrnuje značky, jež standardy ekologického zemědělství nenaplňují.
Označení "biopotraviny" je tedy pro spotřebitele evidentně lákavé. Skutečný nákup těchto výrobků je však rozhodně méně frekventovaný, než jak vyplývá zpředchozích odpovědí.
Výsledky výzkumu potvrzují, že budoucí preference produktů ekologického zemědělství vČR bude zvelké části záviset na mediální podpoře těchto produktů či konkrétních značek a na vzdělávání českého spotřebitele.
Bio ve světě
Biopotraviny v roce 2006 tvořily 0,35 % z celkové spotřeby potravin v ČR. Průměrná spotřeba na obyvatele a rok za biopotraviny byla vloni přibližně 74 Kč, což je zdaleka nejvíce ve východní Evropě.
Největší evropský trh s biopotravinami je v Německu (4,5 mld. eur), následuje Velká Británie, Itálie a Francie. Největší podíl biopotravin na spotřebě potravin má Rakousko (5,7 %) a Švýcarsko (4,5 %).
bio mánie. Trh s bioprodukty každoročně stoupá, zvyšuje se i povědomí mezi spotřebiteli. Více než polovina lidí si někdy biovýrobek koupila. Potřeba osvěty je ale stále vysoká, většina lidí totiž nedokáže vysvětlit, co přesně označení "bio" znamená.
Zdroj:HN
Sdílet článek na sociálních sítích